Prosopocoilus giraffa keisukei
In een van de potten is helaas een groene schimmel beginnen groeien de rest ziet er wel nog goed uit.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik heb hier ook nog potten staan die stagneren en dan weer verder gaan en nu zelfs potten waar de groene schimmel verliest van de mycelium puur als experiment.
Mijn advies , voor weinig een paddestoelenkweker benaderen die op zaagsel kweekt en zijn uitgewerkte zakken opkopen. 5L voor €3,- over het algemeen kan een eurootje of 1a2 duurder zijn maar dat kost de kop niet.
Van de koelkast vol bij mij gingen 2 zakken fout door groene schimmel en lagen er al een maand!
Mijn advies , voor weinig een paddestoelenkweker benaderen die op zaagsel kweekt en zijn uitgewerkte zakken opkopen. 5L voor €3,- over het algemeen kan een eurootje of 1a2 duurder zijn maar dat kost de kop niet.
Van de koelkast vol bij mij gingen 2 zakken fout door groene schimmel en lagen er al een maand!
Dat is inderdaad ook wel interessant. Ik heb wel niet echt een koelkast om deze in te bewaren maar als ik ze in kleine hoeveelheden zou kopen en meteen gebruik kan dit ook wel werken inderdaad. Dan moet ik maar eens zien of er paddenstoelenkwekers in de buurt zijn.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Er zijn er zat die dat doen en als je het gelijk toepast heb je geen koelkast nodig. Ik heb het destijds met veel succes voor dorcus gebruikt .het enige probleem wat ik ondervond was dat het niet gelabeld was in wat voor soort paddo erin had gezeten maar dorcus is schijnbaar niet kieskeurig.Elias schreef: wo 15 apr 2026, 22:49 Dat is inderdaad ook wel interessant. Ik heb wel niet echt een koelkast om deze in te bewaren maar als ik ze in kleine hoeveelheden zou kopen en meteen gebruik kan dit ook wel werken inderdaad. Dan moet ik maar eens zien of er paddenstoelenkwekers in de buurt zijn.
Maar wel iets om bij voorbaat gelijk te vragen aan de verkoper.
Ben niet helemaal zeker maar ik denk dat er een eerste popkamer is. Ze zit toch al een tijdje op dezelfde plaats en dit stuk is duidelijk donkerder in kleur en er is een vage omtrek zichtbaar. Helaas is het erg moeilijk om er een goede foto van te nemen aangezien het aan de onderkant van haar container is.
- Bijlagen
-
- 20260425_144937.jpg (70.31 KiB) 270 keer bekeken
Het eerste vrouwtje is vandaag verpopt een hele opluchting want er was nogal wat gedoe mee. Ik wou de popkamer openleggen om alles wat beter te kunnen volgen maar ze was dus nog niet volledig in prepop fase en is uit de popkamer gebroken en verder in het substraat gaan graven. Heb ze dan een paar dagen gelaten maar het zag er niet naar uit dat ze een deftige nieuwe popkamer ging maken dus heb ze uiteindelijk maar in een artificiële popkamer gedaan en dit gaat tot nu toe goed. Dus volgende keer zorg ik dat ik er zeker lang genoeg mee wacht of ik blijf er gewoon van af maar dit blijkt enorm moeilijk te zijn
ik probeer er aan te werken. Word wel een klein vrouwtje. De prepop was amper 5 gram. Wat een beetje vreemd is want de mannetjes zitten nu rond de 35 gram en gaan dus zeker groter zijn dan hun vader, maar minstens 2 vrouwtjes gaan waarschijnlijk een stuk kleiner zijn dan hun moeder. Geen idee hoe dit komt aangezien ze in exact hetzelfde substraat zaten.
- Bijlagen
-
- 20260528_230012.jpg (67.98 KiB) 40 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Heel goed om te weten.Elias schreef: do 28 mei 2026, 23:25 Het eerste vrouwtje is vandaag verpopt een hele opluchting want er was nogal wat gedoe mee. Ik wou de popkamer openleggen om alles wat beter te kunnen volgen maar ze was dus nog niet volledig in prepop fase en is uit de popkamer gebroken en verder in het substraat gaan graven. Heb ze dan een paar dagen gelaten maar het zag er niet naar uit dat ze een deftige nieuwe popkamer ging maken dus heb ze uiteindelijk maar in een artificiële popkamer gedaan en dit gaat tot nu toe goed. Dus volgende keer zorg ik dat ik er zeker lang genoeg mee wacht of ik blijf er gewoon van af maar dit blijkt enorm moeilijk te zijnik probeer er aan te werken. Word wel een klein vrouwtje. De prepop was amper 5 gram. Wat een beetje vreemd is want de mannetjes zitten nu rond de 35 gram en gaan dus zeker groter zijn dan hun vader, maar minstens 2 vrouwtjes gaan waarschijnlijk een stuk kleiner zijn dan hun moeder. Geen idee hoe dit komt aangezien ze in exact hetzelfde substraat zaten.
De temperatuur zorgt voor kleinere imago's in combinatie met hun voer begin ik te begrijpen inmiddels.
Ik heb prosopocoilus geen hoogwaardig voer gegeven en ik moet ga dus binnen 2 maanden ook dit verhaal tegemoet.
Wel heel erg mooi opgelost trouwens dat mag zeker gezegd worden.
Ik probeer de kunstmatige oase ook te begrijpen maar ik krijg geen duidelijkheid over hoe nat ik ze mag maken en hoe de ventilatie moet zijn dus daarom durf ik het niet.
Maar ze hebben grotendeels juist lage temperaturen gehad tot nu toe en bij de mannetjes is dit niet het geval dus het lijkt mij toch niet helemaal dat. Voor de oasis doe ik gewoon een stuk van de juiste grootte in een plastic bakje met in de zijkant gaatjes geprikt (1 gaatje om de 2/3 cm ongeveer denk ik). Dan er water over gieten tot de bovenkant zo ongeveer volledig nat is en de zijkanten zo'n 3 vierde of 2 derde. Kan je gewoon visueel zien doordat de natte stukken donkerder zijn natuurlijk. Het volledige blok water laten absorberen is teveel denk ik. Als ik denk dat ik er misschien wat te veel in heb gedaan steek ik soms ook nog een paar keer een stuk keukenpapier naast de oasis in het bakje om het teveel aan vocht op te nemen. En volgens mij is de gladheid en afwerking van de cel ook wel belangrijk. En als ik na het maken van de holte zie dat op de bodem ervan de oasis nog droog is dan giet ik in de holte zelf ook nog een klein beetje water.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Zeker wel leerzaam dit maar zoals ik al aangaf is de combinatie met voeding. De temperatuur zorgt voor het tijdstip van de coconfase de tijd daartussenin is voor de larve ervoor te zorgen datie voldoende kracht verzameld in voeding om tot imago te komen en z'n generatie voort te zetten.Elias schreef: do 28 mei 2026, 23:52 Maar ze hebben grotendeels juist lage temperaturen gehad tot nu toe en bij de mannetjes is dit niet het geval dus het lijkt mij toch niet helemaal dat. Voor de oasis doe ik gewoon een stuk van de juiste grootte in een plastic bakje met in de zijkant gaatjes geprikt (1 gaatje om de 2/3 cm ongeveer denk ik). Dan er water over gieten tot de bovenkant zo ongeveer volledig nat is en de zijkanten zo'n 3 vierde of 2 derde. Kan je gewoon visueel zien doordat de natte stukken donkerder zijn natuurlijk. Het volledige blok water laten absorberen is teveel denk ik. Als ik denk dat ik er misschien wat te veel in heb gedaan steek ik soms ook nog een paar keer een stuk keukenpapier naast de oasis in het bakje om het teveel aan vocht op te nemen. En volgens mij is de gladheid en afwerking van de cel ook wel belangrijk. En als ik na het maken van de holte zie dat op de bodem ervan de oasis nog droog is dan giet ik in de holte zelf ook nog een klein beetje water.
Het is een basisdrang van elk gezond wezen.
Ik gebruik mtu's graag als voorbeeld hierin, ze zijn eigenlijk onverwoestbaar in droog of nat substraat met veel of weinig voedsel,koud of warm maar de omstandigheden daarin bepalen heel erg het formaat uiteindelijk en de duur van hun ontwikkeling .8a10 maanden verschilt nogal met 16 tot 20 maanden .
Ziet er naar uit dat een tweede vrouwtje ook een popkamer heeft gemaakt.