Cyclommatus mniszechi
Ja ze hebben allebij een stuk banaan maar geen van bijde heeft er al van gegeten. Maar ik heb net eens beter gekeken in het bakje waar ze in zat en er zit een bananenschil in waar al het vruchtvlees af is dus dan is ze inderdaad al actief.
Het vrouwtje zit heel de tijd ondergegraven in haar zaagsel en de banaal light vanboven dus ik heb ze nu zo geplaatst dat ze, terwijl ze mooi onder het zaagsel kan blijven, ook recht voor de banaan zit en ik denk dat ik haar "tong" heb zien bewegen in de banaan dus volgens mij eet ze. Wat hopelijk een goed teken is. Ze is wel nog steeds sloom en heeft geen grip op dingen.
Aangezien het vrouwtje nog steeds zo is en het er dus niet naar uitziet dat het beter wordt, heb ik nog een vrouwtje gekocht. Want hoe de eerste nu is leek het mij niet verantwoordelijk om ze bij het mannetje te zetten. En de verkoper heeft er 2 verstuurd inplaats van 1 dus nu heb ik een mooi triotje. De 2 nieuwe zien er helemaal ok uit. Ze zitten nu samen met het mannetje in een 20 liter bak zelfgemaakte flake soil met een paar stukken zacht witrot hout. Op zich is alleen flake soil goed blijkbaar maar het is niet veel hout en als ze het niet gebruiken kan het ook geen kwaad dus heb er toch wat in gedaan. I zie wel wat ze er mee doen.
- Bijlagen
-
- 20260521_120801.jpg (156.03 KiB) 121 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Mooie soort,komt vast goed 
Het eerste vrouwtje waar problemen mee waren is zowaar genezen! Heb ze net eens opgepakt en haar grip is exact hoe het hoort te zijn. Amper mogelijk om ze terug van je vinger te krijgen
misschien waren deze hoge temperaturen voor een tijdje exact wat ze nodig had. Of het duurde gewoon langer dan verwacht om terug op haar benen te komen. Ik wacht nog even om te zien of ze in meer normale temperaturen haar ook normaal gedraagt, en zoja, doe ik haar misschien toch ook in de kweekbak. Dan zitten er 3 vrouwtjes en 1 mannetje in. En heb ook daarnet voor de eerste keer sinds ik ze heb, 1 van de 2 vrouwtjes die al bij het mannetje zaten opnieuw gezien. Ze zat half onder het mannetje maar in de verkeerde richting
heb ze dan maar met rust gelaten. Maar ik had ook wel al kleine tunneltje gezien dus ik ga ervan uit dat ze s'nachts ook wel geregeld boven komen.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Beter
ik denk toch nog inactief geweest. Niet elke kever heeft hetzelfde tempo iets wat ik hier ook vaak merk.
Meestal zijn de grotere imago's wat trager maar temperatuur of een tik gekregen ervan (kleine thermoshock) zou ook heel goed kunnen de temperaturen vliegen ineens van behoorlijk koud naar een aardige hitte. 2 weken geleden stond de kachel in de nacht nog aan en nu de ventilator
En als je al tunnels hebt gaat het wel lkkr
Meestal zijn de grotere imago's wat trager maar temperatuur of een tik gekregen ervan (kleine thermoshock) zou ook heel goed kunnen de temperaturen vliegen ineens van behoorlijk koud naar een aardige hitte. 2 weken geleden stond de kachel in de nacht nog aan en nu de ventilator
En als je al tunnels hebt gaat het wel lkkr
Weer het mannetje op een vrouwtje gezien en dit keer wel in de juiste richting
ik kon het niet goed zien maar volgens mij waren ze aan het paren.