Het zou al enorm helpen als we wisten hoe diep deze soort leeft in de natuur en in watvoor substraat hij voorkomt.
Je hebt veel gele leemgrond nabij regenwouden weet ik vanuit documentaires (ook in goud zoeken bijvoorbeeld) maar dat is best wel vochtig en heeft een hoge dichtheid net zoals klei.
Goliathus goliatus van René
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Vrijdagavond is een slechte avond om ze weer te moeten voeren
morgenochtend zijn ze de eerste .
Wel nog een eitje gevonden in het oude substraat en apart gezet deze zag er niet helemaal top uit maar toch de teller op 169 eieren.
Wel nog een eitje gevonden in het oude substraat en apart gezet deze zag er niet helemaal top uit maar toch de teller op 169 eieren.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Iedere keer als ik oud fruit weg haal bij goliathus zit daar ook dezelfde aparte lucht aan .zou het zowel in hun uitwepselen als in hun speeksel kunnen zitten?
Veel pachnoda's hebben ook een aparte lucht in hun uitwerpselen maar niet in wat ze eten achterlaten of het is me daar teminste niet in opgevallen.
Misschien omdat het best penetrant kan zijn,leven de larven in een bepaalde zuurtegraad oftewel ph waarde .
Ik heb al vaker rottende acaciastammen voorbij zien komen dus misschien zit daar een kern van waarheid in dat ze daaruit eiwitten halen.
Veel pachnoda's hebben ook een aparte lucht in hun uitwerpselen maar niet in wat ze eten achterlaten of het is me daar teminste niet in opgevallen.
Misschien omdat het best penetrant kan zijn,leven de larven in een bepaalde zuurtegraad oftewel ph waarde .
Ik heb al vaker rottende acaciastammen voorbij zien komen dus misschien zit daar een kern van waarheid in dat ze daaruit eiwitten halen.
Hoe bedoel je dit? Bedoel je dat er larven gevonden zijn in het wild in rottende acaciabomen?René Verheij schreef: vr 15 mei 2026, 22:47Ik heb al vaker rottende acaciastammen voorbij zien komen dus misschien zit daar een kern van waarheid in dat ze daaruit eiwitten halen.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Dat is het vage eraan het word niet specifiek vermeld maar wel word het af en toe opgegeven als zijnde voedsel. Ik zal de bronnen weer op moeten zoeken dat zeker maar ik speur nogal veel maar ik ben het zeker al 2x tegengekomen en dan blijft dat toch hangen.Pim schreef: za 16 mei 2026, 09:07Hoe bedoel je dit? Bedoel je dat er larven gevonden zijn in het wild in rottende acaciabomen?René Verheij schreef: vr 15 mei 2026, 22:47Ik heb al vaker rottende acaciastammen voorbij zien komen dus misschien zit daar een kern van waarheid in dat ze daaruit eiwitten halen.
Ik hou alle opties nog open zogezegd.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Alles gevoerd en 1x L3 verloren en toch weer extra kachel erbij gezet in de schuur het was maar 20gr dus vanacht waarschijnlijk te koud.
De L3 in de grotere bak is bijna 5gr in twee en een halve dag aangekomen !
Zolderruimte leeggetrokken en zodra de financiën het toelaat ga ik deze isoleren en daar een grote klimaatkast van maken voor warmere soorten hun larven en de 10L emmers voor goliathus en een klein tafeltje om aan te werken
.
De L3 in de grotere bak is bijna 5gr in twee en een halve dag aangekomen !
Zolderruimte leeggetrokken en zodra de financiën het toelaat ga ik deze isoleren en daar een grote klimaatkast van maken voor warmere soorten hun larven en de 10L emmers voor goliathus en een klein tafeltje om aan te werken
.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Het voordeel van meer volume in substraat is dat de temperatuur meer constant blijft en de larven naar het midden gaat om op temperatuur te blijven als de buitenkant afkoelt.
De temperatuurschommelingen wil ik eigenlijk helemaal van af dus dit hokje ga ik omtoveren .
De temperatuurschommelingen wil ik eigenlijk helemaal van af dus dit hokje ga ik omtoveren .
- Bijlagen
-
- 20260516_165106.jpg (168.46 KiB) 34 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik kon het weer niet laten. Toch weer in gesprek over goliathus cacicus over mogelijkheden in aanschaf van imago's.
Het lijkt me dat ze qua verzorging niet heel anders zouden moeten zijn.
Maar het zal wel niet door gaan vermoed ik.
Het lijkt me dat ze qua verzorging niet heel anders zouden moeten zijn.
Maar het zal wel niet door gaan vermoed ik.