Prosopocoilus giraffa keisukei
Wel, een van mijn vrouwtjes bleek dus een l2 larve te zijn en is nu een mannetje. foto ter illustratie voor hoe problematisch mijn inschattingen van het geslacht van de larven zijn 
Net eens het grootste (denk ik) mannetje gewogen omdat deze toevallig vanboven zijn bakje zat en hij doet het goed. 24 gram nu dus hij is in 1 maand 9 gram aangekomen. Van zodra mijn kinshi (als het lukt) klaar is doe ik er ook een paar daar in. Maar dan de helft flake soil (gemengd met het oude) en de helft kinshi zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze eten en zodat ze aan de kinshi kunnen wennen. De kinshi ziet er tot nu toe goed uit. Het mycelium verspreid iets trager dan ik had gehoopt maar het is wel degelijk aan het verspreiden en ik zie geen tekenen van contaminatie tot nu toe dus ik heb goede hoop 
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Dat is al aardig zwaar , ik vind dat ze niet heel erg snel groeien bij mij .ik weet dat de larven bij mij iets later kwamen als bij jou dus kan nog komen en laatst nog 4stuks L2 overgenomen van iemand op mp die hadden helemaal geen witrothout bij aankomst en de flakesoil was aardig op qua voedingswaarde maar misschien was het alleen maar voor transport.Elias schreef: za 14 feb 2026, 22:10 Net eens het grootste (denk ik) mannetje gewogen omdat deze toevallig vanboven zijn bakje zat en hij doet het goed. 24 gram nu dus hij is in 1 maand 9 gram aangekomen. Van zodra mijn kinshi (als het lukt) klaar is doe ik er ook een paar daar in. Maar dan de helft flake soil (gemengd met het oude) en de helft kinshi zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze eten en zodat ze aan de kinshi kunnen wennen. De kinshi ziet er tot nu toe goed uit. Het mycelium verspreid iets trager dan ik had gehoopt maar het is wel degelijk aan het verspreiden en ik zie geen tekenen van contaminatie tot nu toe dus ik heb goede hoop![]()
Ik weetniet wanneer ik ze over ga zetten op 4,5L bakken. Hoe groot is jouw verblijf voor je mannelijke larve?
Momenteel zitten ze in containers van ongeveer een liter maar bij de volgende substraatverandering gaan de mannetjes in bakjes van 2 liter. Deze zijn qua lengte en breedte zeker groot genoeg voor de kever om deftig the verpoppen enzo en ik weet niet of de grootte van de containers erg veel uitmaakt in tegenstelling tot bijvoorbeeld odontolabis soorten. En bij mij gaat l1 tot l3 ook erg traag. Het is pas vanaf l3 dat ze echt beginnen aankomen. Ik heb er zelfs nog steeds 2 die nog l1 zijn maar deze had ik als ei gevonden dus die zijn ook wat later uitgekomen.René Verheij schreef: za 14 feb 2026, 23:09Dat is al aardig zwaar , ik vind dat ze niet heel erg snel groeien bij mij .ik weet dat de larven bij mij iets later kwamen als bij jou dus kan nog komen en laatst nog 4stuks L2 overgenomen van iemand op mp die hadden helemaal geen witrothout bij aankomst en de flakesoil was aardig op qua voedingswaarde maar misschien was het alleen maar voor transport.Elias schreef: za 14 feb 2026, 22:10 Net eens het grootste (denk ik) mannetje gewogen omdat deze toevallig vanboven zijn bakje zat en hij doet het goed. 24 gram nu dus hij is in 1 maand 9 gram aangekomen. Van zodra mijn kinshi (als het lukt) klaar is doe ik er ook een paar daar in. Maar dan de helft flake soil (gemengd met het oude) en de helft kinshi zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze eten en zodat ze aan de kinshi kunnen wennen. De kinshi ziet er tot nu toe goed uit. Het mycelium verspreid iets trager dan ik had gehoopt maar het is wel degelijk aan het verspreiden en ik zie geen tekenen van contaminatie tot nu toe dus ik heb goede hoop![]()
Ik weetniet wanneer ik ze over ga zetten op 4,5L bakken. Hoe groot is jouw verblijf voor je mannelijke larve?
En bij mij zitten ze ook alleen of flake soil dus geen witrot hout. Misschien dat dit ook een verschil maakt?
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Oh wow, dit vind ik wel leerzaam hier zitten ze op een mix van beide in 1L potten .Elias schreef: za 14 feb 2026, 23:19 En bij mij zitten ze ook alleen of flake soil dus geen witrot hout. Misschien dat dit ook een verschil maakt?
Inmiddels denkik wel 1 man gespot deze is al behoorlijk aan het groeien en 2 op kinshi maar ik vermoed vrouwen omdat ze er als 1e in zaten en heel langzaam eten ten opzichte van de andere vermoedelijk mannelijke larven.