Koen Monteyne
-
- Ei
Koen Monteyne
Beste coleofielen,
mijn naam is Koen Monteyne, zelfstandig boomverzorger en daardoor constant op verantwoorde manier bezig in de natuur.
Mijn interesse gaat -afgezien van bomen- vooral uit naar entomologie in het algemeen (beroepsmatig) en specifiek kevers (hobbygewijs).
Thuis kan ik wegens te weinig vrije tijd geen aanzienlijke kwekerij opzetten en heb mij daardoor moeten beperken tot een display-terrarium. De bedoeling is vooral mijn drie kinderen (5, 7 en 9 jaar) erbij te betrekken en ze te informeren over alles wat met de natuur te maken heeft. Dat gebeurt dan ook in hoge mate en hun interesse begint dan ook in die richting vorm te krijgen...
Ons displaymeubel is klein maar fijn. Het bevat een geklimatiseerd regenwoudpalludarium inclusief getimede fogger met enkele interessante en makkelijk te houden soorten.
Even opsommen:
-één koppel miljoenpoten Archispirostreptus gigas (Amashongololo's) die het substraat proper houden
-een tiental Peruphasma schultei
-imago's van Dicronorrhina derbyana layardii en conradsi, Eudicella schultzeorum en Mecynorrhina polyphemus confluens (nog gekocht bij Pim)
Daarnaast kweek ik op kleinschalige wijze de larven van de kevers op en plaats de imago's in het terrarium. De eitjes kunnen afgezet worden in een ingewerkte substraatpot die verwijderd kan worden om de larven te oogsten.
E.schultzeorum en de Mecynorrhina's hebben kannibalistische larven maar ik laat de natuur een klein beetje zijn gang gaan om de hoeveelheid kweekmateriaal niet uit de hand te laten lopen. Daarna worden de larven apart opgekweekt...
Dit alles resulteert in een leuk en interessant project voor de kinderen dat bovendien een mooi stuk meubilair vormt in onze woning.
Ben ook al jaren bedreven in het prepareren van insecten, vooral coleopteren.
Mvg, Koen Monteyne.
mijn naam is Koen Monteyne, zelfstandig boomverzorger en daardoor constant op verantwoorde manier bezig in de natuur.
Mijn interesse gaat -afgezien van bomen- vooral uit naar entomologie in het algemeen (beroepsmatig) en specifiek kevers (hobbygewijs).
Thuis kan ik wegens te weinig vrije tijd geen aanzienlijke kwekerij opzetten en heb mij daardoor moeten beperken tot een display-terrarium. De bedoeling is vooral mijn drie kinderen (5, 7 en 9 jaar) erbij te betrekken en ze te informeren over alles wat met de natuur te maken heeft. Dat gebeurt dan ook in hoge mate en hun interesse begint dan ook in die richting vorm te krijgen...
Ons displaymeubel is klein maar fijn. Het bevat een geklimatiseerd regenwoudpalludarium inclusief getimede fogger met enkele interessante en makkelijk te houden soorten.
Even opsommen:
-één koppel miljoenpoten Archispirostreptus gigas (Amashongololo's) die het substraat proper houden
-een tiental Peruphasma schultei
-imago's van Dicronorrhina derbyana layardii en conradsi, Eudicella schultzeorum en Mecynorrhina polyphemus confluens (nog gekocht bij Pim)
Daarnaast kweek ik op kleinschalige wijze de larven van de kevers op en plaats de imago's in het terrarium. De eitjes kunnen afgezet worden in een ingewerkte substraatpot die verwijderd kan worden om de larven te oogsten.
E.schultzeorum en de Mecynorrhina's hebben kannibalistische larven maar ik laat de natuur een klein beetje zijn gang gaan om de hoeveelheid kweekmateriaal niet uit de hand te laten lopen. Daarna worden de larven apart opgekweekt...
Dit alles resulteert in een leuk en interessant project voor de kinderen dat bovendien een mooi stuk meubilair vormt in onze woning.
Ben ook al jaren bedreven in het prepareren van insecten, vooral coleopteren.
Mvg, Koen Monteyne.
- Bijlagen
-
- PICT0005-400.jpg (10.99 KiB) 2735 keer bekeken
- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
Ha Koen en heel hartelijk welkom ! Je kids boffen er maar mee ! Ben erg benieuwd naar foto's van je bak, leuk dat je zo'n gevarieerde samenstelling hebt !
welkom. ja ik ben ook benieuwd naar foto's.
Ha die Koen,
Leuk je hier terug te zien! Welkom op het forum en veel plezier hier. Je hebt inmiddels toegang tot de rest van het forum.
Groetjes,
Pim
Leuk je hier terug te zien! Welkom op het forum en veel plezier hier. Je hebt inmiddels toegang tot de rest van het forum.
Groetjes,
Pim
-
- Ei
Bedankt en ik doe mijn best om binnen afzienbare tijd wat foto's te nemen en te lanceren op het forum...
Natura non vincitur nisi parendo
Hoe laat je ze de eitjes juist daar in afzetten?De eitjes kunnen afgezet worden in een ingewerkte substraatpot die verwijderd kan worden om de larven te oogsten.
En ik denk dat je Mecynorrhina niet op een natuurlijke wijze is opgezet, want rozenkevers kunnen hun elytra niet openklappen.
ooh leukkoen.monteyne schreef:Bedankt en ik doe mijn best om binnen afzienbare tijd wat foto's te nemen en te lanceren op het forum...

-
- Ei
De ingewerkte pot is de enige plaats in het terrarium waar legsubstraat te vinden is en de kevers kunnen woelen, dus...Sam schreef:Hoe laat je ze de eitjes juist daar in afzetten?De eitjes kunnen afgezet worden in een ingewerkte substraatpot die verwijderd kan worden om de larven te oogsten.
En ik denk dat je Mecynorrhina niet op een natuurlijke wijze is opgezet, want rozenkevers kunnen hun elytra niet openklappen.
Er zijn verschillende manieren om insecten te prepareren en te collecteren, vooral bepaald door het doel van de verzameling. Mijn doel is -buiten het feit dat ik graag insecten prepareer- om in onze woning een kleine insectencollectie uit te stallen die aangenaam is om naar te kijken en om zo nu en dan eens iets weg te geven aan geïnteresseerde kennissen. Ik wil dus geen wetenschappelijke collectie aanleggen om in een kabinet te steken, heel mooi maar te weinig genietbaar.
Je opmerking ivm de elytra is volkomen terecht, ze kunnen ze wel bewegen en deels openklappen, maar ze worden niet opengeklapt om te vliegen. Het lijkt me dan inderdaad ook zeer voor de hand liggend dat de Mecynorrhina niet op natuurlijke wijze is opgezet, ik heb namelijk nog nooit een kever met één vleugel zien vliegen...display, remember!
Natura non vincitur nisi parendo
Welkom Koen.
Als boomverzorger heb je wel een enorm voordeel.
Hout zat !
Als boomverzorger heb je wel een enorm voordeel.
Hout zat !

An inordinate fondness of beetles.
Ha Koen,
van harte welkom op het forum,
leuk stukje heb je geschreven, ook ik ben erg benieuwd geworden naar foto's
Veel plezier hier!
van harte welkom op het forum,
leuk stukje heb je geschreven, ook ik ben erg benieuwd geworden naar foto's

Veel plezier hier!
Je eigen gras is groener dan je denkt