Dicronorhina derbyana larven
In mijn ervaring zijn Dicronorhina L3 larven van zichzelf al geliger en lijkt het al vrij vroeg alsof ze klaar zijn voor verpoppen.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Mee eens, je raakt snel verward erdoor de mijne eten nog lkkr door en zijn al flink vind ik zelf maar had ook al poppen verwacht maar dat is eigenlijk nog niet mogelijk.
Weer een maandje verder en ze zijn mooi aan het groeien. Hoeveel precies weet ik niet omdat het er teveel zijn om uit te rekenen en individueel bij te houden maar laatste keer waren er nog die ergens in de 5 gram wogen en nu geen enkele 5 gezien. Dus traag maar gestaag groeien ze door.
Net gemerkt dat er een heleboel erg dicht tegen het oppervlak zitten en 2 stajen zelfs deels uit het substraat. Ga ervan uit dat het door de warmte is. Het is zo'n 27 graden in mijn kamer momenteel en ze zouden 30 graden kunnen tolereren als dit niet te lang aanhoud maar misschien zet ik ze beter tijdelijk ergens waar het frisser is?
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Dat valt nog opzich mee hier is her 33 graden en versnelt het proces in cocons maken.Elias schreef: ma 25 mei 2026, 18:59 Net gemerkt dat er een heleboel erg dicht tegen het oppervlak zitten en 2 stajen zelfs deels uit het substraat. Ga ervan uit dat het door de warmte is. Het is zo'n 27 graden in mijn kamer momenteel en ze zouden 30 graden kunnen tolereren als dit niet te lang aanhoud maar misschien zet ik ze beter tijdelijk ergens waar het frisser is?
Ik zou eventueel het vochtgehalte checken als het bij mij gebeurt is dat dan te nat of te droog vaak.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Een andere redenatie is ook zuurstofgehalte .
Hetzelfde substraat mengen zodat niet het voedsel alleen maar bovenop ligt . Ik doe dit weleens omdat meestal bovenop alles intact blijft qua bladsubstraat en daaronder echt alles opgegeten is .
Best wel een desillusie soms in dat er nog voldoende voedsel in zit .
Dan roer ik het door elkaar en kunnen ze weer vooruit maar het word ook minder compact daardoor natuurlijk.
Hetzelfde substraat mengen zodat niet het voedsel alleen maar bovenop ligt . Ik doe dit weleens omdat meestal bovenop alles intact blijft qua bladsubstraat en daaronder echt alles opgegeten is .
Best wel een desillusie soms in dat er nog voldoende voedsel in zit .
Dan roer ik het door elkaar en kunnen ze weer vooruit maar het word ook minder compact daardoor natuurlijk.
Zuurstofgehalte zou ok moeten zijn. Er zitten zeker genoeg gaten in de bak en als het niet goed was zou ik er wel eerder iets van gemerkt hebben denk ik. en ik heb nog maar vrij recent substraat ververst dus denk niet dat het dit is.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ververst alleen bovenop? Of ook geleegd /gecheckt en terug gedaan?Elias schreef: ma 25 mei 2026, 21:23 Zuurstofgehalte zou ok moeten zijn. Er zitten zeker genoeg gaten in de bak en als het niet goed was zou ik er wel eerder iets van gemerkt hebben denk ik. en ik heb nog maar vrij recent substraat ververst dus denk niet dat het dit is.
Wat ik bedoel is dat door de warmte net zoals bij bijvoorbeeld vissen in een vijvers het zuurstofgehalte minder word met warm weer ze naar de oppervlakte gaan en nauwelijks meer onderin zijn.
Het is een gedachtegang die bij mij omhoog komt met de vraag waarom larven aan de oppervlakte gaan zitten .
Vooral stilstaand water synoniem aan een plastic bak met substraat zijn vatbaarder dan stromend water of terarrium met meerdere organismen/pissebedden/wormen/kevers etc
Ja alles geleegd en ik meng het nieuwe er ook altijd door. Maar ik heb toch maar eens alles weer uitgekapt en door elkaar gemengd en heb ze voor de zekerheid ook in de berging gezet waar het koeler blijft. Als het zuurstoftekort inderdaad door warmte komt dan zou dit het probleem ook moeten verbeteren.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ja ik denk het ook wel dan.Elias schreef: ma 25 mei 2026, 21:52 Ja alles geleegd en ik meng het nieuwe er ook altijd door. Maar ik heb toch maar eens alles weer uitgekapt en door elkaar gemengd en heb ze voor de zekerheid ook in de berging gezet waar het koeler blijft. Als het zuurstoftekort inderdaad door warmte komt dan zou dit het probleem ook moeten verbeteren.
Je hebt maar een aantal factoren waar je in kan spelen.
Voedsel,zuurstof,vochtgehalte,temperatuur en de verandering in substraat naar behoefte per soort om in coconfase te gaan . Maar het laatste heb ik niet bij deze soort gemerkt dus die valt af lijkt mij.
Het zal heus wel goed komen aangezien ze al zover zijn gekomen bij je op jouw keuze van substraat . Wellicht is de temperatuur ineens te snel omhoog gegaan en dan doe je zeker goed aan dit.