Hulp op de Insectenbeurs

Dé beurs voor kwekers en liefhebbers van levende insecten.
De beurs waar passie, diversiteit van aanbod, kennisuitwisseling en dierenwelzijn bovenaan staan.
Plaats reactie
Beheerders
Beheerder
Beheerder

Hulp op de Insectenbeurs

Bericht door Beheerders »

Je zal inmiddels wel weten dat we dit jaar op 10 oktober de eerste editie van de Insectenbeurs organiseren. Nu zijn we al heel ver met de voorbereidingen er van; de meeste standhouders zijn al ingeschreven, reglementen zijn klaar, veterinaire controle is geregeld enzovoort. We zijn nu bezig met de laatste zaken die nog geregeld moeten worden.

Wat we nog nodig hebben zijn een paar extra mensen voor onder andere ondersteunende taken bij de tafel van het Coleoptera-forum, de kaartverkoop, de veterinaire controles en dergelijke. Als er forumleden zijn die op de dag zelf daarbij willen helpen, dan zien we graag een pb tegemoet. Iedereen die komt helpen op de dag van de beurs krijgt uiteraard gratis entree. Alvast bedankt voor de reacties.

Afbeelding
ewoud
Dynastes granti

Bericht door ewoud »

Goed bezig! Ik ga er voorzichtig vanuit dat ik erbij ga zijn. Ik ben erg benieuwd naar wat de veterinaire controles inhouden en wat nodig is om deze controles te kunnen doen. Is daar wat meer info over te geven?
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

ewoud schreef: wo 06 mei 2026, 10:24Ik ben erg benieuwd naar wat de veterinaire controles inhouden en wat nodig is om deze controles te kunnen doen. Is daar wat meer info over te geven?
We hebben een dierenarts bereid gevonden om veterinaire controles op te zetten. Er zijn al wel protocollen voor reptielen, zoogdieren enzovoort, maar (nog) niet voor insecten. Deze beurs wordt aangegrepen om een protocol op te zetten en daar ervaring mee op te doen. Zowel bij binnenkomst van de dieren (met de standhouders) als later op de dag worden er controles gehouden door de dierenarts en zijn assistenten om zicht te krijgen op het welzijn van de dieren en in te grijpen waar nodig. Op deze manier is er dus ieder geval een vorm van toezicht op het dierenwelzijn.

Aangezien de dierenarts en zijn assistenten geen doorgewinterde insectenkwekers zijn is het fijn als er iemand met hen kan meekijken tijdens de controles. Zo kunnen zij ook van hobbyisten leren en nemen uiteraard hun eigen kunde ook mee. We zullen op die manier de veterinaire controles dus ondersteunen.
Plaats reactie