Goliathus goliatus van René
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Toch wel veel eieren verloren vandaag (en eerder ook al) die 12stuks waarvan ik wist dat ze niet zeker waren door hun verkleuring maar toch hoopvol bewaard. Het was haar 2e leg of mijn 2e checkup hoe je het wil zien.
Ik heb in de tussentijd het eiwitpoeder van pim op een gehalveerde banaan gestrooid bij zowel de man en vrouw.
Een banaan leeft max 2 dagen hier zeker met hun gulzigheid.
Het vochtgehalte is hoog en de temperatuur ook 20/22 snachts en 24/28 overdag .
Het poeder is door zijn eiwitten in combinatie met vocht en de hoge temperatuur snel bedorven en slaat groen uit dan door schimmels.
Dus intensief verschonen net als hun nakweek is essentieel.
Ik heb nog geen ervaring met goliathus maar de vrouw heeft inmiddels 116 eieren gelegd en 47stuks zijn tot larve gekomen daarvan 2xL1 verloren .
Ik heb in de tussentijd het eiwitpoeder van pim op een gehalveerde banaan gestrooid bij zowel de man en vrouw.
Een banaan leeft max 2 dagen hier zeker met hun gulzigheid.
Het vochtgehalte is hoog en de temperatuur ook 20/22 snachts en 24/28 overdag .
Het poeder is door zijn eiwitten in combinatie met vocht en de hoge temperatuur snel bedorven en slaat groen uit dan door schimmels.
Dus intensief verschonen net als hun nakweek is essentieel.
Ik heb nog geen ervaring met goliathus maar de vrouw heeft inmiddels 116 eieren gelegd en 47stuks zijn tot larve gekomen daarvan 2xL1 verloren .
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik had er geen zin in meer na mijn obsessieve mieren uitroeiprogramma maar blij dat ik het toch gedaan heb. Vanochtend zag ik nog volop hondenbrokken met mijten er al op en nu was alles bijna weg!
1 x L1 verloren die eergisteren al der niet levendig uit zag.
Het voer nu is pellets met gammarus sticks en zijderupsen.
De eerste 2x L3 hebben zich aangemeld. Ééntje 32 dagen en de ander 36 dagen oud vanuit ei.
1 x L1 verloren die eergisteren al der niet levendig uit zag.
Het voer nu is pellets met gammarus sticks en zijderupsen.
De eerste 2x L3 hebben zich aangemeld. Ééntje 32 dagen en de ander 36 dagen oud vanuit ei.
- Bijlagen
-
- 20260412_224805.jpg (232.08 KiB) 90 keer bekeken
-
- 20260412_225304.jpg (237.87 KiB) 90 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik heb voer gevonden met 70% ruwe eiwitten en overweeg om dat te bestellen voor ze.
Ik ben echt wel heel erg benieuwd wat ze in de natuur eten ,volgens mij hele olifanten
Ik ben echt wel heel erg benieuwd wat ze in de natuur eten ,volgens mij hele olifanten
Interessant! Dat is echt een flink eiwitgehalte. De grotere L3 geef ik nu ongeveer 40 koipellets per keer en gaat op ook! Geen idee waar ze het laten. Mocht je een olifant vinden wil ik wel mee financieren.René Verheij schreef: zo 12 apr 2026, 23:16 Ik heb voer gevonden met 70% ruwe eiwitten en overweeg om dat te bestellen voor ze.
Ik ben echt wel heel erg benieuwd wat ze in de natuur eten ,volgens mij hele olifanten![]()
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Capsicum schreef: di 14 apr 2026, 20:03Interessant! Dat is echt een flink eiwitgehalte. De grotere L3 geef ik nu ongeveer 40 koipellets per keer en gaat op ook! Geen idee waar ze het laten. Mocht je een olifant vinden wil ik wel mee financieren.René Verheij schreef: zo 12 apr 2026, 23:16 Ik heb voer gevonden met 70% ruwe eiwitten en overweeg om dat te bestellen voor ze.
Ik ben echt wel heel erg benieuwd wat ze in de natuur eten ,volgens mij hele olifanten![]()
Ik denk dat een walvislever oid dergelijks in de bodem van Afrika ligt
Dit is gevriesdroogd orgaanvlees.
Misschien het proberen waard als de voorraad toereikend is.
- Bijlagen
-
- Screenshot_20260414_202738_Chrome.jpg (40.19 KiB) 39 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
100gr toch te pakken gekregen.
Larven net bijgevoerd,geen uitval en niks uitgekomen wel bij veel substraat deels vervangen ivm mijten.
L3 eet zeer goed en groeit er ook naar dus in een groter verblijf gezet beide hebben nog steeds de pachnoda larven.
Het menu vandaag is een mix van hondenbrokken, gammarus sticks ,gedroogde zijderupsen,koipellets .
Ook gaat me vrouw langs friettenten voor 10L mayo emmers omdat ik wil kijken of ze in meer ruimte ze ook groter worden.
Larven net bijgevoerd,geen uitval en niks uitgekomen wel bij veel substraat deels vervangen ivm mijten.
L3 eet zeer goed en groeit er ook naar dus in een groter verblijf gezet beide hebben nog steeds de pachnoda larven.
Het menu vandaag is een mix van hondenbrokken, gammarus sticks ,gedroogde zijderupsen,koipellets .
Ook gaat me vrouw langs friettenten voor 10L mayo emmers omdat ik wil kijken of ze in meer ruimte ze ook groter worden.
Ik heb al eens een discussie gehad met Ari over de pellets. Als ze bovenop liggen beschimmelen ze snel. In de natuur ligt hun eiwit ook niet (allemaal) bovengronds, lijkt me. Wat nou als het eiwit bijvoorbeeld op de bodem van de bak ligt? Voor mijten en schimmels is het dan moeilijker bereikbaar en wellicht helpt dat om minder vaak eiwit te moeten voeren/verversen. Ook zou het "rustiger" kunnen zijn in het voederschema. Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Het vetgehalte is wel erg hoog. Ik weet niet of dat goed is voor de larven. Check dat maar eerst.René Verheij schreef: di 14 apr 2026, 20:30Dit is gevriesdroogd orgaanvlees.
Misschien het proberen waard als de voorraad toereikend is.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Bij mij ligt alles onderin op een kluitje elke keer weer omdat ze daar het meeste foerageren .Pim schreef: di 14 apr 2026, 21:07 Ik heb al eens een discussie gehad met Ari over de pellets. Als ze bovenop liggen beschimmelen ze snel. In de natuur ligt hun eiwit ook niet (allemaal) bovengronds, lijkt me. Wat nou als het eiwit bijvoorbeeld op de bodem van de bak ligt? Voor mijten en schimmels is het dan moeilijker bereikbaar en wellicht helpt dat om minder vaak eiwit te moeten voeren/verversen. Ook zou het "rustiger" kunnen zijn in het voederschema. Heeft iemand dat al eens geprobeerd?
Mijten of wormpjes verschijnen in een dag maar worden ook gewoon opgegeten.
Ik verschoon om de dag en dat mag waarschijnlijk om de 2 dagen (zodat de restanten dan ook weg zijn)maar dan zou ik weer meer moeten voeren en dit is goed te monitoren.
Ik ga het gevriesdroogde voer gewoon proberen en testen bij een aantal.
Jij legt het dus al onderin en dat werkt goed?René Verheij schreef: di 14 apr 2026, 21:16Bij mij ligt alles onderin op een kluitje elke keer weer omdat ze daar het meeste foerageren. Mijten of wormpjes verschijnen in een dag maar worden ook gewoon opgegeten.