Megasoma typhon

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
bas
Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door bas »

Ik heb net meteen even bij mij gecheckt. Mannetjes zijn 103 en 98 gram en enige vrouwtje dat ik nog heb is 76 gram. Baal er wel van dat het andere vrouwtje gesneuveld is, maar nu weet ik in ieder geval dat jullie ze ook hebben. Succes!
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Jullie mannen groeien in ieder geval goed! Lekker door die 100 gram grenzen heen!
Mijn man is in het begin gegroeid naar 95 gram en daarna afgevallen naar 84. Nu weegt hij 87.
De vrouw is wel blijven groeien en weegt 77 gram.
Ik heb nog steeds geen verklaring voor de man. Hij groeide enorm hard in het begin. Misschien is het wel een fysiek issue waar ik geen invloed op heb? Wie zal het zeggen.
Bijlagen
IMG_20251005_123157.jpg
IMG_20251005_123157.jpg (438.71 KiB) 828 keer bekeken
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Martijn schreef: di 30 sep 2025, 22:22 Heb ze in een emmer zitten van de bouwmarkt van 45 liter. Mannetje en vrouwtje samen. Heb een mix van bosgrond, flake soil, bladafval en witrothout van berk. Probeer ze zo min mogelijk te storen dus kijk ik eens in de 2 a 3 maanden
Misschien moet ik, net als jij, wat meer variatie en ruimte geven. Ik heb ze op flakesoil, witrot beukenhout en leg af toe gammarus op de bodem. Ze zitten samen in 15 liter ongeveer.
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

bas schreef: wo 01 okt 2025, 15:50 Ik heb net meteen even bij mij gecheckt. Mannetjes zijn 103 en 98 gram en enige vrouwtje dat ik nog heb is 76 gram. Baal er wel van dat het andere vrouwtje gesneuveld is, maar nu weet ik in ieder geval dat jullie ze ook hebben. Succes!
Nu ben ik ook wel heel nieuwsgierig naar jouw setup Bas!
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Mijn Megasoma larven staan al heel lang compleet stil in ontwikkeling. Ze komen niet aan, vallen niet af. Met meer witrot hout lijkt het iets beter te gaan. Ik krijg het idee dat flakesoil echt niets voor ze doet. Wat is nu wijsheid? Puur witrot hout?
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Weet je hoe ver je flake soil gefermenteerd is? Voor zover ik weet is voor megasoma larven is lang gefermenteerd of dubbel gefermenteerd (wat volgens mij black soil is maar ben nog steeds niet helemaal zeker wat dit nu precies is) flake soil beter. Als je nog het oude flake van je prosopocoilus astacoides over hebt kan je dit ook proberen. In de natuur komen vliegende herten larven blijkbaar vaak eerst en eten vervolgens neushoornkevers en bloemkevers het al eens opgegeten hout. Maar als je zelf merkt dat witrot hout beter werkt kan je dit ook zeker proberen. Maar misschien niet puur hout zodat het substraat niet te ruw is (behalve als je erg fijn witrot hout beschikbaar hebt. Dan lijkt mij dit geen probleem) ik heb overigens zelf geen ervaring met megasoma dus ik ben niet 100% zeker van dit allemaal. Heb het vooral van lezen enzo.
Capsicum
Moderator

Bericht door Capsicum »

Elias schreef: za 28 mar 2026, 17:37 Weet je hoe ver je flake soil gefermenteerd is? Voor zover ik weet is voor megasoma larven is lang gefermenteerd of dubbel gefermenteerd (wat volgens mij black soil is maar ben nog steeds niet helemaal zeker wat dit nu precies is) flake soil beter. Als je nog het oude flake van je prosopocoilus astacoides over hebt kan je dit ook proberen. In de natuur komen vliegende herten larven blijkbaar vaak eerst en eten vervolgens neushoornkevers en bloemkevers het al eens opgegeten hout. Maar als je zelf merkt dat witrot hout beter werkt kan je dit ook zeker proberen. Maar misschien niet puur hout zodat het substraat niet te ruw is (behalve als je erg fijn witrot hout beschikbaar hebt. Dan lijkt mij dit geen probleem) ik heb overigens zelf geen ervaring met megasoma dus ik ben niet 100% zeker van dit allemaal. Heb het vooral van lezen enzo.
Ja dat is een zeker een goede. Ik moet mezelf wel corrigeren; ik heb ze op blacksoil met witrot hout. Ik heb zeer zacht en ver afgebroken witrot hout beschikbaar, dus ik denk dat hier een groot aandeel in het substraat van ga mengen. Een ander idee is misschien om bladhumus met witrot hout te gaan gebruiken. Hier heb ik ook flinke Dynastes in kunnen kweken. Misschien heb ik ook gewoon een slechte kwaliteit blacksoil. Terug naar puur natuur misschien maar weer... Bedankt boor de tips!
bas
Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door bas »

Toevallig heb ik mijn M. typhon gister ook nog eens opgegraven, want had sinds oktober niet meer in de bakken gekeken. Beide mannen blijven ook steken tegen de 110 gram en zijn in het afgelopen half jaar nog maar minimaal aangekomen. Dat is ook niet zo heel vreemd, want de groeicurve neemt ook wat af over tijd. Ik ga bij mij de flake soil wat bevochtigen, want die was wat aan de droge kant. Verder ga ik ze met rust laten en maak ik mij geen zorgen.

Mocht je wat witrot kunnen bijmengen, dan kun je dat zeker proberen. In principe is flake soil, black soil en witrot hout natuurlijk hetzelfde: deels afgebroken hout, maar steeds in een iets verdere staat van decompositie. Hoe verder het is afgebroken, hoe gemakkelijker de larven de metabolieten van lignine en cellulose kunnen opnemen (omdat schimmels ze al hebben afgebroken) en dat is hun voeding. Vanuit dat oogpunt zou flake soil dus zeker niet onder moeten doen aan witrot hout, al zou het mij niet verbazen als er ook al wat gunstigere verbindingen worden afgebroken bij de omzetting van hout naar flake soil (op dezelfde manier dat verse groenten voedzamer zijn dan groenten die al een week in de supermarkt liggen). Met die gedachte zou een combinatie van hoofdzakelijk flake soil met wat doorgemengd witrot hout een prima optie moeten zijn.

Tijdens deze laatste fase bladsubstraat gaan inmengen zou ik zelf niet snel doen. Daarmee introduceer je namelijk ook allerlei nieuwe micro-organismen en pathogenen in het micro-klimaat en dat kan zo laat in de ontwikkeling misschien juist voor onnodige verstoring zorgen.

Succes!
Plaats reactie