Vandaag larvencheck aangezien ik een paar l1 zag kruipen tegen het raam vorige week.
Ik ben uiteindelijk maar met de franse slag gaan zoeken want kwam geen eind aan .168 stuks L1/L2
Heel groot verschil sinds ik flakesoil heb toegevoegd en de 25watt spot voor ledlamp heb vervangen want vorige keer had ik dan welis waar 2 koppeltjes (leeftijd onbekend )en nu 20 imagos uit aangekochte larven ( minimaal 3 koppeltjes zover gezien ) uiteindelijk toen maar 2 a 4 larven tot imago gekregen die in de bak zelf zijn opgegroeid aangezien ik vandaag 4 lege poppen vond waarvan 2 op het kurk.
Gelijk substraat bijgevuld en wachten op de volgende ronde .
Na heel veel larven te hebben gehad en ook veel van de hand te hebben gedaan had ik er zelf nog weinig en een te diepe bak 19L met substraat werkte nadelig bleek dus ben heel blij dat ik vandaag uit me groepje van nog steeds 8 imago's een 2e leg schijnbaar vond met ruim 25 vooral L1 larven.
Bij elegans hou ik ze in ondiepere bakken zo'n 15cm hoog en die vertonen geen problemen dus ga dat ook bij formosana doen .
Ik merk ook bij kleinere cetoniinae soorten in de19L broedbakken dat de L1 larven vooral bovenin (1e 10cm) net onder het losse bladsubstraat in de humus laag vertoeven en maar weinig op de bodem waar bij mij meestal een compacte vorm van aarde ligt voor eierleg.
Misschien dat gasvorming door uitwerpselen of teveel vocht wat zakt er iets mee te maken heeft ik weet het niet maar ondieper werkt bij mij aanzienlijk beter is makkelijker en minder zwaar.
Bijlagen
Screenshot_20260318_153619_Gallery.jpg (183.29 KiB) 8 keer bekeken