Eerste dynastes hercules lichyi kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Het witrot hout lijkt te werken. Bijna alle mijten zijn weg. En ik heb ee´ deel van hun oud substraat in de oven gedaan en daar kan ik ook geen mijten meer in bespeuren dus daar doe ik ook terug een beetje van in hun bak. Ik laat ze nu nog tot morgenochtend zitten zodat de laatste paar mijten misschien nog weg gaan en dan kunnen ze weer in hun bak en laat ik ze weer gerust voor 3 maanden. Behalve als ik zie dat er duidelijke problemen zijn natuurlijk. Hopelijk komt het dus nog goed.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Ze hebben trouwens blijkbaar een soort verdedigingsmechanisme (ik denk toch dat het dat is) waarbij, als je ze teveel stoort, ze een soort bruine vloeistof uit hun mond (denk ik) laten komen. Ik heb dit bij een prosopocoilus larve ook al gezien en dit was toevallig deze die net verveld was dus toen dacht ik dat er iets stuk was en dat ze aan het bloeden was. Maar deze is ook volledig ok en ik heb het de hercules larven nu allebij al meerdere keren zien doen dus ik ga ervan uit dat het normaal is. Was toch schrikken de eerste keer dat dit gebeurde.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: ma 09 mar 2026, 20:19 Ze hebben trouwens blijkbaar een soort verdedigingsmechanisme (ik denk toch dat het dat is) waarbij, als je ze teveel stoort, ze een soort bruine vloeistof uit hun mond (denk ik) laten komen. Ik heb dit bij een prosopocoilus larve ook al gezien en dit was toevallig deze die net verveld was dus toen dacht ik dat er iets stuk was en dat ze aan het bloeden was. Maar deze is ook volledig ok en ik heb het de hercules larven nu allebij al meerdere keren zien doen dus ik ga ervan uit dat het normaal is. Was toch schrikken de eerste keer dat dit gebeurde.
Ik ken dit gedrag wel,sommige nachtvlinders en vooral rupsen,emelts van langpootmuggen doen het ook en soms hangt er een nare lucht aan .

Beter ook dat het mijten probleem onder controle is .
Zou wel heel erg zonde zijn van zo'n mooie grote soort.
Plaats reactie