Eerste MTU
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Netjes hoor de grootste 2 van jou vandaan zijn nu 17+gr en 1 achterblijver maar dat zegt nog niks eenmaal allemaal apart .
De mtu hebben ook nieuw substraat nu. 6 van de 8 zitten wel met mijten dus deze heb ik voor nu in wat droog witrothout gedaan.maar ze gaan wel goed. De zwaarste is een vrouwtje (denk ik) van 22 gram. Die van mij blijven voorlopig wat achter wel maar komt wel goed.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ff afspoelen met lauw water als het te gek is vooraf kan geen kwaad.heb ik bij de grootste ook gedaan destijds. Zijn substraat had een aparte geur zelfs maar nooit volledig vervangen.Elias schreef: do 26 feb 2026, 21:23 De mtu hebben ook nieuw substraat nu. 6 van de 8 zitten wel met mijten dus deze heb ik voor nu in wat droog witrothout gedaan.maar ze gaan wel goed. De zwaarste is een vrouwtje (denk ik) van 22 gram. Die van mij blijven voorlopig wat achter wel maar komt wel goed.
Bedankt voor de tip. Bij de meeste is het maar een klein beetje dus is dit niet nodig denk ik. Bij een ervan zitten er op een paar van de ademgaten maar valt nog steeds wel mee. Dus voorlopig hou ik het bij de droog hout behandeling en als het echt nodig is kan ik ze wel wat afspoelen ook.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Of lauw water in een beker en zo'n breed make-up kwastje hem zachtjes afborstelen.Elias schreef: do 26 feb 2026, 23:20 Bedankt voor de tip. Bij de meeste is het maar een klein beetje dus is dit niet nodig denk ik. Bij een ervan zitten er op een paar van de ademgaten maar valt nog steeds wel mee. Dus voorlopig hou ik het bij de droog hout behandeling en als het echt nodig is kan ik ze wel wat afspoelen ook.
Vandaag de 3 van jou weer gecheckt en ziet er goed uit ,niet gewogen maar de kleinste begint ze achterstand duidelijk in te halen.
Dat kan ik ook proberen. Want gewoon afspoelen werkt niet echt en het witrot hout heeft denk ik niets gedaan. Het probleem is dat de meeste nog vrij klein zijn en dan is afspoelen of afborstelen nogal moeilijk.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Je kan ook gewoon geen eiwitrijk voedsel geven en iets droger substraat houden. De mtu's hier kunnen echt tegen een stootje heb ik gemerkt van droog tot nat substraat overleefden ze prima in alle stadia en in alle temperaturen wel boven de 16 gr en onder de 30gr .Elias schreef: za 28 feb 2026, 22:28 Dat kan ik ook proberen. Want gewoon afspoelen werkt niet echt en het witrot hout heeft denk ik niets gedaan. Het probleem is dat de meeste nog vrij klein zijn en dan is afspoelen of afborstelen nogal moeilijk.
Ik denk dat het veiliger is ze minder nat te houden op bladsubstraat en alles boven de 20gr versnelt enorm zoals ik het ervaar. Of je er nou 18a20 maanden over doet of 12a14 van ei tot imago het is slechts die 1a2cm verschil in imago waar je altijd nog later een sport van kan maken als je meer ruimte hebt.
Ja ik was inderdaad ook van plan voorlopig niet bij te voeren. En hun nieuw substraat is iets droger volgens mij. Ik hou het voorlopig gewoon in de gaten zodat het niet uit de hand loopt. Ik heb ook gemerkt dat ze wel wat kunnen verdragen inderdaad.