Eerste dynastes hercules lichyi kweek

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

De kleine larve die eerder vernoemd is hier, zat vrij dicht tegen de oppervlakte en tegen de wand, en ik was nu toch al aan het prullen met flake soil door de cyclommatus dus deze heeft nu ook een nieuw onderkomen. Voornamelijk flake soil met wat van de oude mix erdoor en een paar gammarus pellets bij de larve. Ik heb ze ook eens gewogen en op zich is ze minder afgevallen dan ik dacht. Ze is van 24 naar 19 gram gegaan. Nog steeds niet goed natuurlijk maar had het erger verwacht. Dus misschien is er toch nog hoop. De andere kleine is volgens mij dood maar ben niet zeker en ik ga er nu niet naar zoeken want ik wil de rest niet storen. Moest ik ze tijdens de substraatverandering binnenkort toch tegenkomen dan gaat deze ook in dezelfde opstelling.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Net eens gekeken en ze lag vanboven op het substraat. Niet goed dus. Ik heb een heleboel extra gaatjes in de container gemaakt in het geval dat dit het probleem was aangezien het er maar weinig waren, en ik heb nog meer van het originele substraat erdoor gemengd. Als dit niet werkt en ze komt weer boven dan doe ik ze terug in de originele bak. Dan ga ik ze gewoon telkens moeten zoeken om gammarus te geven. Moet op zich ook wel lukken want ze zit meestal in de bovenste laag van het substraat terwijl de andere 2 helemaal aan de onderkant van de bak zitten. Maar als het in de aparte doos werkt zou het wel een stuk handiger zijn. De potentiële cocon was trouwens gewoon een tijdelijke holte. Het is weer dicht en de larve is weg.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: do 19 feb 2026, 19:14 Net eens gekeken en ze lag vanboven op het substraat. Niet goed dus. Ik heb een heleboel extra gaatjes in de container gemaakt in het geval dat dit het probleem was aangezien het er maar weinig waren, en ik heb nog meer van het originele substraat erdoor gemengd. Als dit niet werkt en ze komt weer boven dan doe ik ze terug in de originele bak. Dan ga ik ze gewoon telkens moeten zoeken om gammarus te geven. Moet op zich ook wel lukken want ze zit meestal in de bovenste laag van het substraat terwijl de andere 2 helemaal aan de onderkant van de bak zitten. Maar als het in de aparte doos werkt zou het wel een stuk handiger zijn. De potentiële cocon was trouwens gewoon een tijdelijke holte. Het is weer dicht en de larve is weg.
Ik herken dit wel .1 Is er genoeg vocht? 2 klopt de temperatuur? 3 ruikt het substraat goed?
4 mist de larve bepaalde voeding?

Het is een beetje het stappenplan wat ik nu volg .het gaat niet bij elke soort op weet ik inmiddels want phalacrognathus muelleri gaat ook naar de oppervlakte en is er niks aan de hand dat zwerft maar wat rond soms .
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Ja al deze parameters zouden goed moeten zijn. Ze heeft duidelijk gewoon moeite met de overschakeling naar nieuw substraat. De andere 2 doen het zeer goed dus het ligt gewoon aan dit individu helaas.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Ik vrees dat ze dood is. Heel erg jammer. En ik heb de andere 2 eens snel gewogen om te zien of deze het op zen minst goed doen en ze zijn allebij een paar gram afgevallen. Wat mij verbaast want laatste keer dat ik ze woog waren ze juist mooi bijgekomen. Maar aangezien het geen al te drastisch gewichtsverlies is hoop ik dat ze er terug bovenop komen. Van zodra mijn roofmijten zijn toegekomen kan ik de meeste vliegende herten hun substraat veranderen (ik ga er roofmijten bij doen om hopelijk eindelijk van de rouwmuggen af te zijn) en dan krijgen de hercules larven hun oude substraat. Ik weet dat sommige bronnen zeggen om dit niet te doen maar andere zeggen dan weer dat het goed voor ze is. Blijkbaar komen vliegende hertenlarven in het wild ook eerst in het decomposteer proces van hout waarna de bloemkevers en neushoornkevers het al eens verteerde hout opnieuw op eten en hier zouden ze ook goede bacteriën uit oppikken om substraat beter te verteren. En al het niet opgegeten flake is ondertussen ook verder gecomposteerd dus misschien dat het gelijkaardige eigenschappen heeft als black soil, wat ook goed voor ze is. Dus ik probeer het gewoon eens. Ik doe de ene kant van de bak volledig met dit substraat, de andere kant met het oude en in het midden een mix. Dan kunnen ze kiezen. Want meer flake in de mix doen helpt duidelijk niet per se. Alhoewel die ene larf zowiezo al sterk verzwakt was dus misschien dat ze in gelijk welk substraat niet meer ging beter worden.
Plaats reactie