Prachtig wat een energie jij hebt en hoe je doorgaat, onvoorstelbaar. Af en toe dan denk ik dat je zo snel gaat dat je vergeet adem te halen. Lol
Mooi man.
Vrucht over gezet voor kinshi
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Nou ik ga gewoon naar me werk en mijn vrouw en broertje zijn echt de hele dag bezig geweest en bij terugkomst doe ik de kids ,sporten,boodschappen enz enz .Truffel schreef: di 16 sep 2025, 06:33 Prachtig wat een energie jij hebt en hoe je doorgaat, onvoorstelbaar. Af en toe dan denk ik dat je zo snel gaat dat je vergeet adem te halen. Lol
Mooi man.
Maar ben overduidelijk geen 20 meer
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Broed gepakt van onze 500ml hiritake potjes en een nieuwe poging op 1000ml potten .
Dag 2 na enten
Reishi was niet steriel schijnbaar zat groene schimmel bij dus weggeknikkerd en ga broed bestellen hiervan deze duurt langer en zou geschikter moeten zijn voor veel lucanidae.
Dag 2 na enten
Reishi was niet steriel schijnbaar zat groene schimmel bij dus weggeknikkerd en ga broed bestellen hiervan deze duurt langer en zou geschikter moeten zijn voor veel lucanidae.
- Bijlagen
-
- IMG-20250918-WA0001.jpg (77.05 KiB) 657 keer bekeken
-
- IMG-20250918-WA0003.jpg (34.16 KiB) 657 keer bekeken
Dat is dus het hoge risico dan je veel verval hebt. Jammer.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Is één ander manier proberen
Morgen injecteren/enten
Vrouwlief is lkkr aan het experimenteren met der paddo,s
Morgen injecteren/enten
Vrouwlief is lkkr aan het experimenteren met der paddo,s
- Bijlagen
-
- IMG-20251028-WA0004.jpg (51.46 KiB) 451 keer bekeken
-
- 20251028_185742.jpg (137.67 KiB) 451 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik ben zelf ook maar gaan experimenteren.
Heb zaagsel in water gekookt vervolgens nog toen het nog heet/warm was in potten gedaan en hard aangedrukt het water eruit geperst met een andere pot daarna in de koelkast gezet en met broed in duvels geinoculeerd na een week op kamertemperatuur gezet en na een maand op 23/26gr .
Helaas heeft de broedstoof soms kuren en schietie ineens naar 42gr.
Dus zelf een grotere bouwen ,zit nog te wachten op een ventilator met thermostaat.
Samengeperst duurt even maar gaat volgens mij wel goed.
Heb zaagsel in water gekookt vervolgens nog toen het nog heet/warm was in potten gedaan en hard aangedrukt het water eruit geperst met een andere pot daarna in de koelkast gezet en met broed in duvels geinoculeerd na een week op kamertemperatuur gezet en na een maand op 23/26gr .
Helaas heeft de broedstoof soms kuren en schietie ineens naar 42gr.
Dus zelf een grotere bouwen ,zit nog te wachten op een ventilator met thermostaat.
Samengeperst duurt even maar gaat volgens mij wel goed.
- Bijlagen
-
- 20260218_084538.jpg (171.35 KiB) 30 keer bekeken
Ziet er inderdaad goed uit! Ik gebruik een non steriele methode uit het boek van Benjamin Harink. Volgens mij het grootste voordeel aan deze (op het niet extreem steriel moeten werken na) is dat het vrij snel gaat. Alhoewel dit bij mij minder is door de temperatuur. Het belangrijkste hiervoor is dat je veel zaagsel samen in een bak doet en daar Broed door mengt. Omdat het niet aangedrukt is, en het broed versprijd is doorheen de bak, kan het mycelium makkelijker door het zaagsel groeien (zou in 1 tot 2 weken al klaar kunnen zijn mits optimale temperatuur) vervolgens doe je dan het, al met mycelium doorgroeid, zaagsel in aparte containers en druk je ze aan. Dan nog een paar dagen wachten tot het weer allemaal mooi wit is en dan is het klaar. Dit is voor mij allemaal nog theorie natuurlijk aangezien het nog niet klaar is dus ik weet niet of het wel degelijk werkt. Maar tot nu toe lijkt het goed te gaan en Benjamin heeft er duidelijk succes mee dus zeker een interresant recept. Als ik het niet vergeet deel ik een foto van die van mij als ik terug ben van school.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik zal het ook is nalezen en hopelijk is het dan makkelijker.Elias schreef: wo 18 feb 2026, 10:04 Ziet er inderdaad goed uit! Ik gebruik een non steriele methode uit het boek van Benjamin Harink. Volgens mij het grootste voordeel aan deze (op het niet extreem steriel moeten werken na) is dat het vrij snel gaat. Alhoewel dit bij mij minder is door de temperatuur. Het belangrijkste hiervoor is dat je veel zaagsel samen in een bak doet en daar Broed door mengt. Omdat het niet aangedrukt is, en het broed versprijd is doorheen de bak, kan het mycelium makkelijker door het zaagsel groeien (zou in 1 tot 2 weken al klaar kunnen zijn mits optimale temperatuur) vervolgens doe je dan het, al met mycelium doorgroeid, zaagsel in aparte containers en druk je ze aan. Dan nog een paar dagen wachten tot het weer allemaal mooi wit is en dan is het klaar. Dit is voor mij allemaal nog theorie natuurlijk aangezien het nog niet klaar is dus ik weet niet of het wel degelijk werkt. Maar tot nu toe lijkt het goed te gaan en Benjamin heeft er duidelijk succes mee dus zeker een interresant recept. Als ik het niet vergeet deel ik een foto van die van mij als ik terug ben van school.
Ik heb het zo gedaan omdat je eigenlijk zo snel te werk gaat van steriel in koken naar de kou wat ook de kans op minder besmetting geeft .
Ik laat de duvels in de koelkast en daar groeien ze gewoon door zonder kans van andere sporen en daar is vrijwel geen luchtverplaatsing ook heel belangrijk.