Black spot

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Black spot of gewoon iets dat fout is gegaan tijdens de vervelling (volgens mij had deze laatst geen grote kop) gelukkig zitten de prosopocoilus larven in aparte potjes dus is er geen schrik voor besmetting naar andere als het wel degelijk black spot is. Deze gaat het helaas niet halen vrees ik.
Bijlagen
20260211_162209.jpg
20260211_162209.jpg (122.63 KiB) 78 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Volgens mij zie ik ook heel veel mijten.
Ik heb het 1x gehad met nasicornis toen was het substraat veelste nat en er zat een paardevijg in .ik vermoedde toen dat het overmatige vocht de oorzaak was.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Ja nu je het zegt. Had ik niet gemerkt. Was ook aan het denken dat het misschien een interne bloeding is. Deze had het meeste van de onderkant van zijn container opgegeten en bij het oppakken ervan is hij wel eens van de ene kant helemaal tegen de andere kant gebotst doordat ik de pot te veel had gekanteld.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Ja dat denk ik eerder, blackspot ziet er ook anders uit .wel zonde uiteraard.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Denk wel niet dat het substraat te nat is. Sowieso ga ik wel alle Larven behalve de cyclommatus binnen een week op twee vers substraat geven ook omdat er rouwmug problemen zijn. (Ik wacht nog 2 weken omdat ik een poging om kinshi te maken bezig ben en ik zou een deel van de prosopocoilus en de lamprima er op willen zetten. Dus moet nog wachten tot het klaar is) ik zit wel nog steeds met het probleem dat er wat van het origineel substraat bij het nieuwe moet waardoor er een grote kans is dat er in het nieuwe ook rouwmuggen terecht komen. Dus weet nog niet helemaal hoe ik dit ga oplossen. Misschien dat ik roofmijten in al hun flake soil doe om het wat tegen te houden. Is wel balen. Zeker na al die andere die ik al kwijt ben. En ik ben soms nogal pessimistisch ingesteld dus als er eentje sneuvelt denk ik al snel dat het gedaan is en dat ik ze allemaal kwijt ben :roll: meestal is dit wel niet zo maar toch geen leuk gevoel.
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Positief blijven, ik had het ook met chalcosoma chiron en jammer dan het is een leermoment en wellicht na meer ervaring en meer mogelijkheden beter resultaat.
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

Groot gelijk. En heb er nog 9 over dus zolang de rest goed gaat is er goede hoop op een volgende generatie.
GuBre
L1

Bericht door GuBre »

Wat die zwarte vlek is weet ik niet.
Vwb de mijten zijn roofmijten ideaal, vwb rouwvliegjes zijn aaltjes de oplossing!
Elias
Dicronorhina derbyana

Bericht door Elias »

GuBre schreef: wo 11 feb 2026, 22:23 Wat die zwarte vlek is weet ik niet.
Vwb de mijten zijn roofmijten ideaal, vwb rouwvliegjes zijn aaltjes de oplossing!
Ja ik ben ze allebij aan het gebruiken momenteel. Maar aaltjes ga ik niet meer doen bij kleinere aparte containers zoals die van de vliegende herten. Ben hierdoor een aantal larven kwijtgeraakt omdat hun substraat te nat was door de aaltjes die dus met water toegediend moeten worden. Dus voor de aparte containers vanaf nu alleen roofmijten denk ik. In grotere bakken zijn aaltjes geen probleem.
Plaats reactie