Goliathus goliathus van René
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Inmiddels het koppel overgezet in een broedbak en ze al een paar keer zien paren.
Het substraat is gezeefd vanuit andere bakken dus daar zal weinig voeding in zijn dus ik denk dat ik er snel bij moet zijn met eenmaal larfjes.
Morgen een kleine 25L broedstoof halen en al 40 x 250ml bakjes met bevochtigd substraat gemaakt voor eieren en L1 .
Ik wil ook experimenteren met L1 al levend voer aan te bieden en kijken of dat verschil uitmaakt uiteindelijk.
Het substraat is gezeefd vanuit andere bakken dus daar zal weinig voeding in zijn dus ik denk dat ik er snel bij moet zijn met eenmaal larfjes.
Morgen een kleine 25L broedstoof halen en al 40 x 250ml bakjes met bevochtigd substraat gemaakt voor eieren en L1 .
Ik wil ook experimenteren met L1 al levend voer aan te bieden en kijken of dat verschil uitmaakt uiteindelijk.
- Bijlagen
-
- 20260119_165158.jpg (133.01 KiB) 86 keer bekeken
-
- 20260119_165207.jpg (169.54 KiB) 86 keer bekeken
wat voor levend voedsel ben je van plan ze te voeren? is zeker een interessant experiment. Komt er dan ook een groep die op de 'normale' manier grootgebracht wordt om te vergelijken?
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ik lees heel veel verschillende meningen en ideeën over wat ze nou in het wild zouden eten .Elias schreef: wo 21 jan 2026, 22:36 wat voor levend voedsel ben je van plan ze te voeren? is zeker een interessant experiment. Komt er dan ook een groep die op de 'normale' manier grootgebracht wordt om te vergelijken?
De één zegt ze jagen op andere (kever)larven en de ander ze eten ook kadavers en zelfs kinshi komt vaker ook voorbij (eiwitten vanuit houtrot)
Ik denk uiteindelijk heel iets anders , ik vermoed doordat ze zo houden van een steriele omgeving ivm met steeds substraat verversen en wel continu eiwitten nodig hebben dat ze een plek hebben in een termieten of mierenhol.
Logisch gezien volstaat het aan hun eisen.
Plus termieten bouwen of uit hout maar ook sommige soorten uit leem hun holen ! Denk maar eens logisch na erover.
Het is maar een theorie uiteraard.
Ik ga gewoon naar de viswinkel en vliegenmade kopen,ongevaarlijk en het proberen waard.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Een larve die zoveel voedsel nodig heeft zonder mijten of schimmels voor een lange tijd en uiteindelijk een harde schil om zich heen bouwt ter bescherming laat zich waarschijnlijk verzorgen in een gevaarlijke omgeving.
Ik moest eraan denken nadat ik protaetia (cuprea)metallica vond op de veluwezoom .
Ik moest eraan denken nadat ik protaetia (cuprea)metallica vond op de veluwezoom .
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
En waarom vliegenmaden?
Theorie 2 , mocht het zo zijn dat ze echt kadavers eten en op larven jagen dan is dat de start van L1/L2 in hun habitat.
Theorie 2 , mocht het zo zijn dat ze echt kadavers eten en op larven jagen dan is dat de start van L1/L2 in hun habitat.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Ja ik ga, mochten er larven komen uiteraard een deel op gammarus sticks, hondenbrokken en koivoer doen en een deel op maden en koivoer.Elias schreef: wo 21 jan 2026, 22:36 wat voor levend voedsel ben je van plan ze te voeren? is zeker een interessant experiment. Komt er dan ook een groep die op de 'normale' manier grootgebracht wordt om te vergelijken?
Tenzij ik nieuwe ideeën krijg
Ik denk dat het wel veilig is om dit te proberen .
René Verheij schreef: wo 21 jan 2026, 23:00Ik lees heel veel verschillende meningen en ideeën over wat ze nou in het wild zouden eten .Elias schreef: wo 21 jan 2026, 22:36 wat voor levend voedsel ben je van plan ze te voeren? is zeker een interessant experiment. Komt er dan ook een groep die op de 'normale' manier grootgebracht wordt om te vergelijken?
De één zegt ze jagen op andere (kever)larven en de ander ze eten ook kadavers en zelfs kinshi komt vaker ook voorbij (eiwitten vanuit houtrot)
Ik denk uiteindelijk heel iets anders , ik vermoed doordat ze zo houden van een steriele omgeving ivm met steeds substraat verversen en wel continu eiwitten nodig hebben dat ze een plek hebben in een termieten of mierenhol.
Logisch gezien volstaat het aan hun eisen.
Plus termieten bouwen of uit hout maar ook sommige soorten uit leem hun holen ! Denk maar eens logisch na erover.
Het is maar een theorie uiteraard.
Ik ga gewoon naar de viswinkel en vliegenmade kopen,ongevaarlijk en het proberen waard.![]()
Klinkt wel als een plausibele theorie. Ben erg benieuwd naar wat er uit dit experiment gaat komen.
Laatst gewijzigd door Elias op do 22 jan 2026, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Interessant idee inderdaad! Blijven experimenteren! Mijn L1'tjes geef ik trouwens ook eiwitkorrels.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Dankjewel,goed om te weten.Capsicum schreef: do 22 jan 2026, 21:14 Interessant idee inderdaad! Blijven experimenteren! Mijn L1'tjes geef ik trouwens ook eiwitkorrels.
Het verhaal mieren of termieten begint me steeds meer "in fantasie"logischer te worden zeker omdat larven niet gevonden worden in het wild zover ik weet .
Ik vertel hier gewoon hardop denken
Wie weet dalijk weer heel wat verder en heeft elke japaner een termietenkolonie voor goliathus
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Inmiddels een kleine broedstoof opgehaald bij iemand die wimpersgekko's kweekte en voorheen pythons .
Wel leuk de onderlinge intresses, even iets ophalen word al snel een uitwisseling van ervaring en een heel gesprek over vooral over hoe anderen bewust te maken in hetgeen dat het geen speelgoed is en verantwoordelijkheid met zich meebrengt.
Zeker mensen die op de beurzen ff gedag komen zeggen en koekeloeren wat je nou echt uitvoert hartstikke leuk.
Ik hoop dat het groot genoeg is voor de L1 fase .
Ik denk dat ik een grote tempexdoos ga ombouwen tot klimaatkast voor L2/L3 . Momenteel helaas heel erg druk met mijn eigen gewone werk dus ben er nog niet aan toe gekomen.
Wel leuk de onderlinge intresses, even iets ophalen word al snel een uitwisseling van ervaring en een heel gesprek over vooral over hoe anderen bewust te maken in hetgeen dat het geen speelgoed is en verantwoordelijkheid met zich meebrengt.
Zeker mensen die op de beurzen ff gedag komen zeggen en koekeloeren wat je nou echt uitvoert hartstikke leuk.
Ik hoop dat het groot genoeg is voor de L1 fase .
Ik denk dat ik een grote tempexdoos ga ombouwen tot klimaatkast voor L2/L3 . Momenteel helaas heel erg druk met mijn eigen gewone werk dus ben er nog niet aan toe gekomen.
- Bijlagen
-
- 20260124_183327.jpg (151.25 KiB) 5 keer bekeken
-
- 20260124_183320.jpg (159.79 KiB) 5 keer bekeken