Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Elias
Parend imago

Bericht door Elias »

Iemand ervaring met kevers/larven verkopen op 2dehands? Voor zover ik weet kan het want ik heb er hier en daar al wel te koop zien staan en er zijn ook een heleboel andere insecten te koop maar als ik een zoekertje aanmaak komt deze waarschuwing er op dus ik vroeg mij af of ik hier iets mee moet doen of dat ik het er toch gewoon op kan zetten. Wil niets illegaals doen natuurlijk. Gaat om lamprima adolphinae larven. Op marktplaats krijg ik deze waarschuwing niet maar daar zijn qua opties blijkbaar wat moeilijkheden mee omdat ik van België ben. Dus sommige functies zouden niet werken voor mij volgens Google. Dus als het kan zet ik ze liefts op 2dehands. (Ik hoop dat dingen over verkoop toegestaan zijn in dit topic. Zoniet verwijder ik het wel)
Bijlagen
Screenshot_20251227_194204_2dehands.jpg
Screenshot_20251227_194204_2dehands.jpg (82.34 KiB) 544 keer bekeken
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Ik heb deze ik denk mestkevertjes op de veluwezoom destijds meegenomen en ze leven nog steeds . Ze zijn paars reflecterend aan de onderkant? Iemand een idee?
Ik had er ook 1 iets groter destijds die was groen paars aan de onderkant duidelijk een andere soort maar vergelijkbaar aan de bovenzijde.
Bijlagen
20260119_165448.jpg
20260119_165448.jpg (50.24 KiB) 136 keer bekeken
20260119_165424.jpg
20260119_165424.jpg (122.31 KiB) 136 keer bekeken
Elias
Parend imago

Bericht door Elias »

Bosmestkever misschien? (Anaplotrupes stercororus) deze lijken er wel op volgens mij. Maar ben totaal niet zeker. Mestkevers zijn niet echt mijn sterkste kant. Ik heb er een paar in mijn verzameling en was een heel gedoe om ze te identificeren en er is een redelijke kans dat het nog steeds niet correct is :lol:
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

Elias schreef: do 22 jan 2026, 23:58 Bosmestkever misschien? (Anaplotrupes stercororus) deze lijken er wel op volgens mij. Maar ben totaal niet zeker. Mestkevers zijn niet echt mijn sterkste kant. Ik heb er een paar in mijn verzameling en was een heel gedoe om ze te identificeren en er is een redelijke kans dat het nog steeds niet correct is :lol:
Ik heb ooit is Afrikaanse olifantmestkevers gehad toen ik ongeveer 10 jaar oud was nou daar zit een persoonlijk beschamend verhaaltje aan vast. Ik vertel het ooit wel is hoe dat gegaan is. :lol:
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Zou ook Voorjaarsmestkever kunnen zijn (Trypocopris vernalis). Dat is volgens mij de meest voorkomende soort op de Veluwe/Veluwezoom. Een belangrijk kenmerk is of de dekschilden gegroefd zijn of niet.
Voorjaarsmestkever heeft gladde dekschilden - Bosmestkever heeft gegroefde dekschilden.
Dan heb je ook nog de Driehoornmestkever (Typhaeus typhoeus) met drie hoorntjes op het halsschild.
Plaats reactie