Cyclommatus mniszechi
Cyclommatus mniszechi
Mijn cyclommatus mniszechi larfjes zijn vandaag toegekomen. Ik had er 10 gekocht en de verkoper heeft er 12 verstuurd maar 1 heeft het helaas niet gehaald dus ik heb er 11 nu. Zijn echt erg kleine beestjes. Zeker als je prosopocoilus giraffa gewend bent
ze zouden l2 en l3 moeten zijn en de zwaarste was 3 gram. De meeste waren 1 gram. Ik heb op instagram al foto's gezien van poppen van toch al grote mannetjes en die zaten allemaal rond de 6 gram dus ik ga ervan uit dat de larfjes niet meer dan 8 of 9 gram worden.
- Bijlagen
-
- 20260116_114107.jpg (110.99 KiB) 297 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Heel vet! Maar zijn dat niet hele kleine larfjes voor deze soort? Lees dat de kevers tot 55 mm worden? En dan een max gewicht van L3 van 9 gram?
Ja dat is toch wat ik denk. Maar kan helemaal fout zijn natuurlijk. Over maximale gewichten van larven is bij de meeste soorten helaas weinig te vinden. Het enige wat ik voorlopig gevonden heb was die foto op instagram van poppen op een weegschaal die allemaal rond de 6 gram zaten. Maar ik heb geen idee hoeveel gewicht de larven wel degelijk verliezen bij het verpoppen. Dus het zou kunnen dat ik te weinig terug heb opgeteld bij het popgewicht. Ik zal het uiteindelijk zelf wel zien bij de larfjes die ik nu heb.Martijn schreef: vr 16 jan 2026, 22:20 Heel vet! Maar zijn dat niet hele kleine larfjes voor deze soort? Lees dat de kevers tot 55 mm worden? En dan een max gewicht van L3 van 9 gram?
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Nouja ik heb hier cyclommatus elaphus mannelijk in pop zitten en als ik naar de larve kijk is 10gr veel denk ik.
Het is verschrikkelijk bijzonder als je de ontwikkeling ziet van een mannetje bijvoorbeeld.
Hetgeen wat uiteindelijk uit een pop komt is in volume veel groter optisch dan het als larve was ! Het blijft me verbazen.
Het is verschrikkelijk bijzonder als je de ontwikkeling ziet van een mannetje bijvoorbeeld.
Hetgeen wat uiteindelijk uit een pop komt is in volume veel groter optisch dan het als larve was ! Het blijft me verbazen.
Ja, daarnet wat gegoogled en volgens meeste bronnen wordt cyclommatus metallifer ook niet erg zwaar alhoewel ze toch vrij groot worden. Denk dat dit voornamelijk is omdat ze, alhoewel ze lang zijn, veel minder volume hebben dan iets zoals dorcus soorten. Ze worden dus wel lang maar zijn vrij dun waardoor ze een stuk lichter zijn volgens mij.
Ik heb eens een bericht gestuurd naar iemand die ervaring heeft met deze soort op instagram met onder andere de vraag wat zo het gemiddelde gewich is voor het verpoppen. Die van hem zitten tussen 5 en en 7 gram maar zijn van Oost Taiwan. Die van in het noorden worden blijkbaar groter en zouden volgens hem, mits goede verzorging en goede genen, wel eens boven de 8 gram kunnen geraken. Ik heb helaas wel geen idee welke van deze 2 die van mij dan zijn
maar goed dat ik nu een idee ervan heb dan weet ik wanneer het tijd is om ze zeker met rust te laten. Ik heb ook eens gekeken, via de "raampjes" die ze al gemaakt hebben, of ik al eens kon gokken welk geslacht ze zijn. Als ik juist ben zijn er 5 mannetjes, 2 vrouwtjes en nog vier die ik niet goed kon zien en waarvan ik hoop dat dit ook nog vrouwtjes zijn. Maar grote kans dat ik volledig fout ben dus ik ga me er nog niet druk om maken.
Ben er 2 kwijt
volgens mij is hun substraat te vochtig maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat cyclommatus het juist liever wat vochtiger heeft. Misschien dat dit fout is? Ik heb al advies gevraagd aan verkoper van waar ik ze heb maar als iemand hier inbreng heeft is dit ook altijd welkom.
Substraat is veranderd voor wat droger substraat. Ben helaas bij het verversen nog een derde dode larve tegengekomen. (De andere 2 kon ik zien door het plastic en bij deze niet) dus wel erg jammer. Ik heb er 8 over nu dus ik hoop dat het goed gaat voor deze. Volgens de verkoper kan cyclommatus mniszechi wel wat droger substraat aan en het zit ergens tussen de 2 nu (beetje hetzelfde als bij de prosopocoilus giraffa) dus zou goed moeten zijn nu denk ik. Ik hou ze voorlopig wel zeker in het oog.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Wat mijn les is geweest bij cyclommatus elaphus is verder gefermenteerd flakesoil en kleine stammen/stukken witrothout en dan nog wel wittig zacht hout. Ik vind cyclommatus zowiezo een kritische eter en je verliest al snel larven door substraatverandering .
Daarom hoop ik ook op een kans om er mee door te kunnen kweken met een koppeltje zodat de basis van gewenning je substraat blijft hetzelfde en geen transport dus geen stress .
Het blijft echt een uitdaging plus de temperatuur natuurlijk altijd kijken naar de condities van thuis en is soms moeilijk te achterhalen .
Daarom hoop ik ook op een kans om er mee door te kunnen kweken met een koppeltje zodat de basis van gewenning je substraat blijft hetzelfde en geen transport dus geen stress .
Het blijft echt een uitdaging plus de temperatuur natuurlijk altijd kijken naar de condities van thuis en is soms moeilijk te achterhalen .