Gisteren nieuwe inactieve vrouw opgehaald en gesproken erover.
De 1e vrouw heeft nooit haar meconium eruit gegooid zover ik heb gezien dus wellicht dat daar het probleem zat .
Dus ik ga pas voedsel aanbieden als ze dat eruit heeft gegooid en dan eenmaal volledig actief haar bij de man presenteren.
Goliathus goliathus van René
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Dat is balen zeg, maar gelukkig heb je een nieuwe vrouw te pakken!
Goed te zien dat deze informatie die ik gisteren met je gedeeld heb hier staat. Veel succes met je nieuwe vrouw.René Verheij schreef: wo 17 dec 2025, 19:06 Gisteren nieuwe inactieve vrouw opgehaald en gesproken erover.
De 1e vrouw heeft nooit haar meconium eruit gegooid zover ik heb gezien dus wellicht dat daar het probleem zat .
Dus ik ga pas voedsel aanbieden als ze dat eruit heeft gegooid en dan eenmaal volledig actief haar bij de man presenteren.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Nogmaals hartstikke bedankt dat het mogelijk was .ArthurV schreef: wo 17 dec 2025, 23:25Goed te zien dat deze informatie die ik gisteren met je gedeeld heb hier staat. Veel succes met je nieuwe vrouw.René Verheij schreef: wo 17 dec 2025, 19:06 Gisteren nieuwe inactieve vrouw opgehaald en gesproken erover.
En hopen op een succesvolle kweek.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Wij hier zitten best wel vaak te brainstormen waarom deze keversoort in gevangenschap niet het formaat bereikt zoals in het wild .
Dit gebeurt wel bij meer soorten uiteraard maar het verschil bij goliathus is wel aanzienlijk groter als bijvoorbeeld bij een dorcus titanus.
Ik vraag me echt af wat nou ontbreekt in substraat/voeding of temperatuur.
Qua primaire voeding kan ik weinig bedenken aangezien er al heel veel geprobeerd is van koivoer tot dode muizen/kadavers aan toe .
Dus ik zit meer te denken aan een bepaald soort substraat in combinatie met een bepaalde temperatuur.
Op het net hoef je niets op te zoeken dat verward alleen maar want daar leven ze ineens slechts op acaciahout bijvoorbeeld.
Ik vind het ook bijzonder dat substraat continu ververst moet worden tegen mijten en ze het niet tot zich nemen.
Als ik mij verplaats in een natuurlijke omgeving heeft de larve daarin geen keuze en dient te overleven op een plek waar de vrouw haar eitjes heeft gelegd.
Ik ben er nog niet over uit.
Dit gebeurt wel bij meer soorten uiteraard maar het verschil bij goliathus is wel aanzienlijk groter als bijvoorbeeld bij een dorcus titanus.
Ik vraag me echt af wat nou ontbreekt in substraat/voeding of temperatuur.
Qua primaire voeding kan ik weinig bedenken aangezien er al heel veel geprobeerd is van koivoer tot dode muizen/kadavers aan toe .
Dus ik zit meer te denken aan een bepaald soort substraat in combinatie met een bepaalde temperatuur.
Op het net hoef je niets op te zoeken dat verward alleen maar want daar leven ze ineens slechts op acaciahout bijvoorbeeld.
Ik vind het ook bijzonder dat substraat continu ververst moet worden tegen mijten en ze het niet tot zich nemen.
Als ik mij verplaats in een natuurlijke omgeving heeft de larve daarin geen keuze en dient te overleven op een plek waar de vrouw haar eitjes heeft gelegd.
Ik ben er nog niet over uit.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Hij vermaakt zich wel verbouwt de hele toko .
Zij is in iedergeval al een stuk actiever met haar antennes als de vorige vrouw vetoeft verders op een rustige plek .
Zij is in iedergeval al een stuk actiever met haar antennes als de vorige vrouw vetoeft verders op een rustige plek .
- Bijlagen
-
- 20251220_132829.jpg (229.12 KiB) 21 keer bekeken
-
- 20251220_134410.jpg (93.62 KiB) 21 keer bekeken
Dit is koppel is var. quadrimaculatus toch?
De eerste vrouw leek meer een nominaat goliatus, of heb ik dat verkeerd?
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
Zover gaat mijn kennis nog niet helaas was wel al daarin het één en ander aan het opzoeken tussendoor.Capsicum schreef: za 20 dec 2025, 14:42 Dit is koppel is var. quadrimaculatus toch?
Nog geen tijd gehad om de vorige vrouw op te zetten. Maar dit is der.
- Bijlagen
-
- 20251220_145200.jpg (151.04 KiB) 10 keer bekeken