Dit heeft denk ook iets te maken met het feit dat MTU in de natuur ook zeer variabel kan zijn qua kleur. Waarschijnlijk is het in hun leefgebied een evolutionair voordeel om relatief snel te kunnen 'schakelen'.René Verheij schreef: wo 24 sep 2025, 22:34Inderdaad ik begreep ook van meerdere kwekers dat je mtu's wel kan manipuleren in kleur maar bijvoorbeeld lamprima adolphinae dan weer absoluut niet en waar hem dat in zit?Elias schreef: wo 24 sep 2025, 22:26 Mooi! En ja, ben ook benieuwd. Als ze een beetje iets mee hebben van hun ouders worden het zeker mooie beestjes. Die twee zijn een heel mooi stel. Maar ja, van wat ik zie zegt de kleur van de ouders niet echt veel over de kleur van de nakomelingen ( behalve bij lijnen waar selectief voor bepaalde kleuren gekweekt is) dus het blijft een verassing.
Mecynorhina torquata ugandensis
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 870
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Onze laatste mannelijke larve is zowaar in pop gegaan.
Onze allereerste vrouw is overleden en nog een aantal eieren gevonden en heeft voor veel nageslacht gezorgd, zoveel dat ik het na zou moeten tellen.
Ze is wat gehavend en niet schoon te krijgen.
Zal haar opzetten om vooral niet te vergeten dat ze de 1e was .
Ze heeft bijna 6 maanden geleefd en was als toch wel veel actiever als veel andere en ook ervandoor ging vliegend en wel
Onze allereerste vrouw is overleden en nog een aantal eieren gevonden en heeft voor veel nageslacht gezorgd, zoveel dat ik het na zou moeten tellen.
Ze is wat gehavend en niet schoon te krijgen.
Zal haar opzetten om vooral niet te vergeten dat ze de 1e was .
Ze heeft bijna 6 maanden geleefd en was als toch wel veel actiever als veel andere en ook ervandoor ging vliegend en wel
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 870
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Koppel 1 , zij als eerste uit en hij als laatste uit .
We gaan het beleven.
Van elk koppeltje zal ik een aantal zelf houden puur om te observeren wat voor kleurvarianten ze hebben gecreëerd saampies.
We gaan het beleven.
Van elk koppeltje zal ik een aantal zelf houden puur om te observeren wat voor kleurvarianten ze hebben gecreëerd saampies.
- Bijlagen
-
- 20251018_005009.jpg (118.12 KiB) 284 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 870
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Inmiddels weer 3 vrouwen overleden en heb de allereerste larven gecheckt. Ze worden snel heel erg groot dus al eind L2 .
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 870
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Een vergissing schijnbaar. De laatste mannelijke larve was dus nog niet gepopt wel door gebrek aan voeding vermoed ik 2 gram afgevallen .
Nu de helft van het substraat vervangen voor eikenblad en wat gammarus en goed aangestampt en wie weet watie gaat doen.
Nu de helft van het substraat vervangen voor eikenblad en wat gammarus en goed aangestampt en wie weet watie gaat doen.
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 870
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Weer een hoop te doen vandaag 
- Bijlagen
-
- 20251026_105559.jpg (198.02 KiB) 84 keer bekeken
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 870
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Toch leuk om ook is tegen te komen zo'n vervelling.
- Bijlagen
-
- 20251026_161655.jpg (210.37 KiB) 69 keer bekeken
Hoi René,
Je kan je een hoop tijd en energie besparen door de larven gezamenlijk in grotere bakken op te kweken. Individuele bakjes zijn absoluut geen noodzaak. Zeker voor kleine larven in kleine bakjes doet het veelal meer kwaad dan goed. Het substraat in kleine bakjes fluctueert meer in temperatuur en droogt sneller uit, en je "moet" vaker je substraat checken en eventueel bevochtigen of aanvullen. Dat levert stress op, wat een negatieve impact heeft op de ontwikkeling van de larven. Een groter volume substraat (10-20 liter) zorgt voor een veel stabieler klimaat en je hoeft de larven veel minder vaak te verstoren.
Zelf had ik bij mijn eerste generatie overigens ook veel losse kleine bakjes hoor, dus ik snap goed waarop je de keuze hebt gebaseerd. Ik was destijds enthousiast en veel bakjes gaven mij een continue aanleiding om met mijn kevers bezig te zijn. Bovendien kon ik zo elke larve "aandacht" en "goede verzorging" geven. Maar in de praktijk levert het vooral veel meer werk op en hebben de larven er meer last van dan baat bij.
Tegenwoordig laat ik de larven gewoon in de 20 liter-bakken zitten waarin de eitjes zijn afgezet. Soms de volledige tweejarige cyclus. In de 15-ish liter substraat kunnen prima 30 larven tot L3 overgaan. Pas tegen die tijd check ik nog eens hoeveel larven er in de bak zitten en verdeel ze dan per 8-12 per 10 liter. Vanaf dat moment check ik eens in de 1-2 maanden of er nog wat substraat of additieven bijgevoerd moeten worden en eventuele cocons haal ik eruit en leg ik in aparte bakken. Op die manier worden de cocons niet verstoort en krijgen de late L3 larven in de 10 liter-bakken steeds meer ruimte. Met deze methode gaat het bij mij al jaren erg goed en het vraagt erg weinig inspanning. Een belangrijke kanttekening is wel dat je er zeker van moet zijn dat je substraat van goede kwaliteit is en vooral fijn vermalen moet zijn zodat het vocht goed vasthoudt.
Mocht je een keer echt grote imago's willen kweken, dan kun je het overwegen de larven begin-halverwege L3 apart te zetten en bij te voeren. Een beter resultaat krijg je bij een lagere temperatuur (ergens rond de 18-19 graden). Dan duurt de ontwikkeling een half jaar tot een jaar langer, waardoor de larven langer de tijd hebben om te eten en te groeien.
Kijk maar of je hier iets mee kan en wellicht wat tips kan implementeren in je eigen kweek. Je bent in ieder geval al goed bezig!
Je kan je een hoop tijd en energie besparen door de larven gezamenlijk in grotere bakken op te kweken. Individuele bakjes zijn absoluut geen noodzaak. Zeker voor kleine larven in kleine bakjes doet het veelal meer kwaad dan goed. Het substraat in kleine bakjes fluctueert meer in temperatuur en droogt sneller uit, en je "moet" vaker je substraat checken en eventueel bevochtigen of aanvullen. Dat levert stress op, wat een negatieve impact heeft op de ontwikkeling van de larven. Een groter volume substraat (10-20 liter) zorgt voor een veel stabieler klimaat en je hoeft de larven veel minder vaak te verstoren.
Zelf had ik bij mijn eerste generatie overigens ook veel losse kleine bakjes hoor, dus ik snap goed waarop je de keuze hebt gebaseerd. Ik was destijds enthousiast en veel bakjes gaven mij een continue aanleiding om met mijn kevers bezig te zijn. Bovendien kon ik zo elke larve "aandacht" en "goede verzorging" geven. Maar in de praktijk levert het vooral veel meer werk op en hebben de larven er meer last van dan baat bij.
Tegenwoordig laat ik de larven gewoon in de 20 liter-bakken zitten waarin de eitjes zijn afgezet. Soms de volledige tweejarige cyclus. In de 15-ish liter substraat kunnen prima 30 larven tot L3 overgaan. Pas tegen die tijd check ik nog eens hoeveel larven er in de bak zitten en verdeel ze dan per 8-12 per 10 liter. Vanaf dat moment check ik eens in de 1-2 maanden of er nog wat substraat of additieven bijgevoerd moeten worden en eventuele cocons haal ik eruit en leg ik in aparte bakken. Op die manier worden de cocons niet verstoort en krijgen de late L3 larven in de 10 liter-bakken steeds meer ruimte. Met deze methode gaat het bij mij al jaren erg goed en het vraagt erg weinig inspanning. Een belangrijke kanttekening is wel dat je er zeker van moet zijn dat je substraat van goede kwaliteit is en vooral fijn vermalen moet zijn zodat het vocht goed vasthoudt.
Mocht je een keer echt grote imago's willen kweken, dan kun je het overwegen de larven begin-halverwege L3 apart te zetten en bij te voeren. Een beter resultaat krijg je bij een lagere temperatuur (ergens rond de 18-19 graden). Dan duurt de ontwikkeling een half jaar tot een jaar langer, waardoor de larven langer de tijd hebben om te eten en te groeien.
Kijk maar of je hier iets mee kan en wellicht wat tips kan implementeren in je eigen kweek. Je bent in ieder geval al goed bezig!
-
René Verheij
- Cyclommatus elaphus
- Berichten: 870
- Lid geworden op: zo 19 jan 2025, 00:07
Dankjewel, dit was wat ik me afvroeg maar niet durfde omdat ik overal lees dat er vanaf L2 kannibalisme op kan treden.
Zelf heb ik destijds 2x L3 in 5L bakken op laten groeien en deden ze elkaar ook niets maar wel twijfel .
Dan ga ik inderdaad ze in grotere verblijven doen.
Voor nu staan ze al klaar voor naar het vivarium in iedergeval.
Bedankt voor de info
Zelf heb ik destijds 2x L3 in 5L bakken op laten groeien en deden ze elkaar ook niets maar wel twijfel .
Dan ga ik inderdaad ze in grotere verblijven doen.
Voor nu staan ze al klaar voor naar het vivarium in iedergeval.
Bedankt voor de info
Kannibalisme wordt vaak gemeld. Het probleem dat ik daarbij heb is dat weinig mensen echt gezien hebben dat de ene larve de andere opeet. Als je larven in te kleine bakken houdt (verhouding substraat per larve), dan kan het substraat opraken, wat zorgt voor stress en sneller bijten als een larve een andere larve tegenkomt. Als een larve een bijtwond heeft is die ten dode opgeschreven. Daarom houdt Bas (en anderen waaronder ik ook) de larven samen in grotere bakken met dus meer substraat. Dat gaat (bijna altijd) erg goed.René Verheij schreef: ma 27 okt 2025, 14:55 Dankjewel, dit was wat ik me afvroeg maar niet durfde omdat ik overal lees dat er vanaf L2 kannibalisme op kan treden.
Zelf heb ik destijds 2x L3 in 5L bakken op laten groeien en deden ze elkaar ook niets maar wel twijfel .
Dan ga ik inderdaad ze in grotere verblijven doen.
Voor nu staan ze al klaar voor naar het vivarium in iedergeval.
Bedankt voor de info![]()

