Welke soort
Welke soort
He kevervrienden,
Heb een leuk raadsel voor geschoteld gekregen.
Een kennis van mij heeft een boerderij in noordoostelijk brabant vlakbij de grens met gelderland/limburg. Hij heeft daar een 100-tal larven gevonden in een hoop zand/compost.
Nu de vraag welke kever gaat hier uitkomen.
Gezien de gemiddelde grootte (er zijn uitspatters naar boven): 6cm lang en bijna 2 cm dik, kon ik mij alleen maar indenken dat hier een vliegend hert uit kan komen echter dacht ik dat die vooral in hout zaten en geen compost.
Iemand die meer verstand heeft van onze fauna en andere soorten op het oog heeft? Foto's volgen nog
Heb een leuk raadsel voor geschoteld gekregen.
Een kennis van mij heeft een boerderij in noordoostelijk brabant vlakbij de grens met gelderland/limburg. Hij heeft daar een 100-tal larven gevonden in een hoop zand/compost.
Nu de vraag welke kever gaat hier uitkomen.
Gezien de gemiddelde grootte (er zijn uitspatters naar boven): 6cm lang en bijna 2 cm dik, kon ik mij alleen maar indenken dat hier een vliegend hert uit kan komen echter dacht ik dat die vooral in hout zaten en geen compost.
Iemand die meer verstand heeft van onze fauna en andere soorten op het oog heeft? Foto's volgen nog
Laatst gewijzigd door Martijn op vr 03 okt 2025, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Hierbij de fotos
- Bijlagen
-
- IMG-20251003-WA0004.jpg (94.6 KiB) 101 keer bekeken
-
- IMG-20251003-WA0003.jpg (110.4 KiB) 101 keer bekeken
Erg grote kans dat dit larven zijn van de Europese Neushoornkever, Oryctes nasicornis.
-
- Cyclommatus elaphus
Kan bijna niet anders als oryctes nasicornis zijn.
Ik ben wel ook geïnteresseerd aangezien het bij mij destijds helaas helemaal mislukt is met blackspot ziekte door ze veelste nat met paardenmest ze te hebben gehouden.
Ik zou ze graag overnemen een x aantal met substraat zodat ik dat na kan maken.
Ik ben wel ook geïnteresseerd aangezien het bij mij destijds helaas helemaal mislukt is met blackspot ziekte door ze veelste nat met paardenmest ze te hebben gehouden.
Ik zou ze graag overnemen een x aantal met substraat zodat ik dat na kan maken.
Ik vermoed hetzelfde, maar heb mijns inziens niet voldoende kennis over die soort.
Ik heb echter wel een beetje moeite met het feit ze gelijk al op marktplaats staan....
Ik heb echter wel een beetje moeite met het feit ze gelijk al op marktplaats staan....
Ja ik zag ze net ook op marktplaats staan. Baal er ook wel beetje van dat hij ze er gelijk op zet...
-
- Cyclommatus elaphus
Tja beter oplaten groeien en terugzetten en je weet het niet 100% dat het nasicornis is.
Ik heb gekeken en vind het substraat vooral interessant zo zanderig .
Hopelijk komen ze goed terecht.
Ik heb gekeken en vind het substraat vooral interessant zo zanderig .
Hopelijk komen ze goed terecht.
Hoogstwaarschijnlijk neem ik wat imago's mee naar Vivarium. Er kunnen best een aantal naar een ander onderkomen.
-
- Cyclommatus elaphus
Ik ga donderdag ernaartoe rijden (wat toch een ritje is )met een grote bak voor 50 stuks en heb gevraagd om substraat , dat was geen enkel probleem.
Ik weetniet of ik er mee ga kweken mocht dat uberhaupt lukken of dat ik ze alleen tentoonstel op scholen als inheemse soort en derest lkkr vrij laat in een geschikt gebied.
Ik weetniet of ik er mee ga kweken mocht dat uberhaupt lukken of dat ik ze alleen tentoonstel op scholen als inheemse soort en derest lkkr vrij laat in een geschikt gebied.