Potgrond
-
- L1
Potgrond
Is potgrond schadelijk om imago kevers op te huisvesten?
Ja, potgrond is niet ideaal: kans op uitdrogen van cuticula en irritatie van slijmvliezen. (Bio)potgrond is dus niet geschikt in de basis.
Afhankelijk van de soort kun je beter een schoon stukje plantsoen of bos induiken en daar een natuurlijke mix verzamelen van blad, hout, mos enz. Dat geeft meteen een stabieler microklimaat. Als het te nat of zwaar is, kun je het mengen met wat ongevoede kokosvezel.
Afhankelijk van de soort kun je beter een schoon stukje plantsoen of bos induiken en daar een natuurlijke mix verzamelen van blad, hout, mos enz. Dat geeft meteen een stabieler microklimaat. Als het te nat of zwaar is, kun je het mengen met wat ongevoede kokosvezel.
-
- L1
Hey truffel,Truffel schreef: zo 07 sep 2025, 14:44 Ja, potgrond is niet ideaal: kans op uitdrogen van cuticula en irritatie van slijmvliezen. (Bio)potgrond is dus niet geschikt in de basis.
Wat in de potgrond zorgt precies voor die uitdroging en irritatie?
Als je een link hebt naar de literatuur zou ik me graag inlezen.

Ik vroeg het me af omdat ik wat mix te kort kwam om de bak mee in te richten. Maar goed om te weten, dan doe ik het niet.
Dankje!
Potgrond is geen probleem voor de imago's.
Ik gebruikte het voor al mijn imago terraria.
Gebruik dit enkel om de eieren in af te zetten, dus de eieren verzamelen of in ieder geval de larven er snel uithalen want er zit geen voedsel in.
Ik mengde het altijd met wat bladsubstraat, zodat de larven in ieder geval iets te eten hebben voordat je ze eruit haalt.
Ik gebruikte het voor al mijn imago terraria.
Gebruik dit enkel om de eieren in af te zetten, dus de eieren verzamelen of in ieder geval de larven er snel uithalen want er zit geen voedsel in.
Ik mengde het altijd met wat bladsubstraat, zodat de larven in ieder geval iets te eten hebben voordat je ze eruit haalt.
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland