Phalacrognathus muelleri

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
René Verheij
Cyclommatus elaphus

Bericht door René Verheij »

bas schreef: wo 20 aug 2025, 20:34
René Verheij schreef: ma 18 aug 2025, 19:38
bas schreef: ma 18 aug 2025, 19:06 Ook deze kever is weer voortijdig uit de cocon gehaald. Hij is helemaal nog niet klaar met uitharden en het kan enkel kwaad doen. Zonde voor het beest en jammer van alle tijd en energie die je erin gestoken hebt. Geduld is een schone zaak.
Zo negatief bekijk ik het niet.
Ik heb overigens hem niet uitgegraven.
Heb de kinshi uit de beker geknepen als één geheel in een grotere bak daar is hij zelf uitgekomen en ik vraag me af of ze zelf überhaupt door de kinshi bovengronds kunnen komen aangezien het behoorlijk compact is .

Tja, dan gaat het vooral om je definitie van 'uitgegraven'. Voor mij valt de hele brok kinshi verwijderen daar ook gewoon onder. In de natuur komen de kevers nadat ze zijn uitgehard na het verpoppen op eigen houtje uit hun cocon. (Lucanidae verpoppen veelal in boomstammen en daar komen ze ook gewoon uit.) Dat uitharden geldt niet alleen voor de buitenkant, maar ook alle machinerie aan de binnenkant moet nog de juist vorm en plek innemen. Onnodige beweging is daarbij simpelweg ongewenst omdat ze nog erg kwetsbaar zijn.

Ik heb meerdere posts voorbij zien komen over misvormde imago's of vroegtijdig gesneuvelde exemplaren, vandaar dat ik ook meermaals heb aangegeven dat het beter is om kevers niet vroegtijdig uit hun cocon te halen. Wat je ermee doet moet je zelf weten en ik zal je er niet meer op aanspreken.
Ik heb geen problemen met kritiek, ik doe ook gewoon me best en soms gaat het inderdaad fout en soms baal ik dat ik niet eerder gecheckt had . Al doende leert men .
We spenderen veel tijd hieraan met veel plezier ook en nog geen jaar bezig.
Maar je zal zien dat er het steeds beter gaat naarmate we steeds meer leren mede door het forum hier en ook veel praten en discuseren met keverkwekers.
Laten we er geen al te groot probleem van maken .
Advies is altijd welkom.
Plaats reactie