Gaaf! Mooie soort hoor en vooral die mooie rode kleuren (rufino) in de kevers die van Pim en Benjamin afkomen vind ik prachtig. Ik heb ze hier ook rondlopen en het is mij nog altijd onduidelijk of het D.d.derbyana is of D.d.layardi. Het bronmateriaal dat ik kan vinden is erg beperkt en in de meeste literatuur komt de naam D.d.layardi niet voor. In de Catalogue of Life is die ondersoort ook nergens te vinden en ik lees vooral dat de kleuren en witte patronen in het wild sterk kunnen variëren, waarbij een bepaalde ondersoort soms toegedicht wordt aan kevers uit een bepaald gebied. D.d.layardi lijkt daarbij veelal in Zambia, Zimbabwe en Malawi voor te komen. Grote kans dat daar ooit de naam D.d.layardi op geplakt is. Ik hou het meestal gewoon bij D.derbyana, dan is het altijd goed
In termen van kweek heb ik hier ook wisselende resultaten. Het is òf honderden larven, òf helemaal niets. Afgelopen zomer had ik 4 identieke bakken, 2 met D.derbyana en 2 met D.conradsi. In elke bak van 20 liter zat een mooie kweekgroep van ± 3 mannen en 4 vrouwen. Uiteindelijk kreeg ik uit een van de derbyana-bakken zo'n 40 larven en de andere 0. Bij de conradsi ging het beduidend beter met in een bak iets van 80 larven en de andere meer dan 200.
Ze zaten in hetzelfde substraat, bij dezelfde temperatuur en zijn in hetzelfde substraat grootgebracht, dus ik blijf het vreemd vinden dat de resultaten zo verschillend zijn. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Misschien een hoog aandeel onvruchtbare mannetjes in de kweekpopulatie? Dat zou mogelijk dit soort grote verschillen kunnen verklaren. Als je 0 vruchtbare mannetjes hebt, ga je ook geen nakweek krijgen. Heb je slechts 1 vruchtbare man die alle vrouwtjes bevrucht, dan kan het aantal snel oplopen. Het blijft voor mij gissen..
Anyway, veel succes met de kweek van deze mooie soort!