Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
gaiaofzo
L2

Bericht door gaiaofzo »

Kan het zijn dat de pachnoda peregrina kevers kannibalistisch worden als ze met te veel bij elkaar zitten?

Ik had een fout gemaakt door deze en de africana's bij elkaar te zetten, daardoor kon ik de larven niet uit elkaar houden. Dus nu heb ik al die larven gehouden, tot ik wist dat de mogelijkheid er niet meer Is dat ze gemixed waren. Maar nu zitten er super veel in het terrarium.
En er gaan er iedere keer te veel in een bepaalde tijd dood dat het toeval Is. En ze missen dan ook complete delen van hun lichaam.
gaiaofzo
L2

Bericht door gaiaofzo »

Even een spoed vraag, mn phalacrognathus muelleri larf vond ik net verpopt!!!
Maar zonder cocon.
Moet ik haar zo laten liggen, of op oase leggen??
Bijlagen
DSC_0271.JPG
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Laten liggen. Zo verpoppen ze ook.
gaiaofzo
L2

Bericht door gaiaofzo »

Krijgt de pop dan geen last van de beestjes?
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Nee, absoluut niet.
ewoud
Dynastes granti

Bericht door ewoud »

Bij mij resulteert dit altijd in verkreukelde dekschilden en niet volledig ontwikkelde vleugels. Ik zou toch van steekschuim/oase een kleine kunstcocon maken om de kans op succes iets te vergroten, maar ook daarmee zijn mijn ervaringen slecht. Ondanks dat hoop ik er het beste van voor je! Het is een schitterende soort!
Pim
Beheerder
Beheerder

Bericht door Pim »

Ik kreeg van iemand de vraag om de volgende foto's te plaatsen en jullie te vragen of iemand weet om welke soorten dit gaat.

Foto 1 en 2 zijn genomen in het Iwokarama reservaat in Gyana.
Foto 3 is genomen in het kust gebied tussen de Orinoco rivier en de Venezuelaanse grens.

Iemand een idee?
Bijlagen
Foto 3
Foto 3
Foto 2
Foto 2
Foto 1
Foto 1
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima

Bericht door Hansje Pansje »

Foto 3 (de bovenste ;) ) lijkt mij een Eumolpus

Helaas is de scherpte of de resolutie van de foto erg slecht.
gaiaofzo
L2

Bericht door gaiaofzo »

Kan het zijn dat pachnoda marginata peregrina kevers kannibalistisch zijn? Momenteel zitten er namelijk enorm veel kevers in een bal om een andere kever heen en eten hem op (ik zag het te laat om deze kever te redden) ik heb al eerder aangevreten kever delen gevonden.
Er staat gewoon voldoende eten.
bas
Mecynorhina torquata ugandensis

Bericht door bas »

Sow, dat is wel heel wreed!

Ik moet zeggen dat ik daar nog nooit van gehoord heb eigenlijk en het lijkt me dan ook een uitzondering. Als je gaat kijken naar de mond van veel rozenkevers en dus ook van Pachnoda sp., dan zijn die niet echt gebouwd om stukken af te bijten. Als je ze ziet eten lijkt het nog het meeste op een combinatie van "schrapen en naar binnen schuiven" en echt knagen kunnen ze eigenlijk niet. Vandaar dat een rozenkever je niet snel zal bijten.

Het komt wel eens voor dat larven zich tegoed doen aan een kever, maar larven hebben flinke kaken en kunnen stukken afbijten.

Wat ik vooral opmerkelijk vind is dat meerdere kevers zich tegelijkertijd op de pechvogel storten. Blijkbaar is er "iets" dat bij meerdere individuen tegelijk dit gedrag oproept. Hopelijk kan iemand dat verklaren want ik ben erg benieuwd!
Plaats reactie