Het grote kleine vragen topic
- Hansje Pansje
- Protaetia speciosissima
De Chlorocala is een klein maar zeer actief en letterlijk schitterend kevertje.
Als ik mannetjes van vrouwtje scheid, de vrouwtes alleen achterlaat in de kweekbak, kan ik de mannetjes dan gewoon in een klein bakje op houtsnippers zetten (degene die gebruikt worden als ondergrond voor bv konijnen) of drogen ze daarvan uit?
Ik zou het zeker niet kurkdroog aanbieden. Licht vochtig blijft een kever veel beter bij lijkt me. Komt waarschijnlijk ook meer overeen met de natuurlijke situatie.
Ik kan me niet voorstellen dat ze dit prettig vinden. Ook mannetjes willen nog wel eens onder de grond kruipen, als ik jou was zou ik gewoon bosgrond gebruiken of het materiaal waar je ook de vrouwtjes op hebt zitten...
Laatst gewijzigd door Arietuur op di 13 okt 2015, 17:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- L2
Hallo allemaal,
Ik heb ergens gelezen dat het best wel loont om bij grote kevers het mannetje na de bevruchting weg te halen.
Of als je zeker weet dat zei eitjes legt. Dat de vrouwtjes dan langer leven, geeft dit betere kweek resultaten? Is het vrouwtje nu de rest van haar leventje bevrucht of is het verstandig het mannetje af en toe terug te plaatsen?
Heeft iemand hier ervaring? Goede resultaten? Of praktische tips?
Ik heb ergens gelezen dat het best wel loont om bij grote kevers het mannetje na de bevruchting weg te halen.
Of als je zeker weet dat zei eitjes legt. Dat de vrouwtjes dan langer leven, geeft dit betere kweek resultaten? Is het vrouwtje nu de rest van haar leventje bevrucht of is het verstandig het mannetje af en toe terug te plaatsen?
Heeft iemand hier ervaring? Goede resultaten? Of praktische tips?
In principe hoeft een vrouwtje maar één keer in haar leven bevrucht te worden. Al weet ik niet zeker of dit voor alle soorten zo is. Het weghalen van het mannetje kan, maar dan moet je wel zeker weten dat het vrouwtje bevrucht is. Niet elke paring is succesvol en wanneer je het mannetje weghaalt na mislukte paringen loop je het risico dat het vrouwtje geen eitjes legt of onbevruchte eitjes.
Als de bak groot genoeg is hoef je het mannetje sowieso niet weg te halen. Dan heeft het vrouwtje genoeg ruimte om hem te ontlopen en bovendien kan de aanwezigheid van een mannetje en een herhaalde paring voor het vrouwtje een extra stimulans zijn om eitjes af te zetten. Bovendien blijven de mannetjes veelal op het substraat rondlopen terwijl de dames in het substraat ronddwalen om eitjes te leggen.
Voor sommige soorten is het echter wel raadzaam om het mannetje na een x aantal paringen weg te halen, bijvoorbeeld bij Lucanidae met grote kaken, omdat ze het vrouwtje in hun enthousiasme anders kunnen beschadigen of doden.
Heb je een enkel vrouwtje met meerdere mannetjes, dan kan ik me voorstellen dat je beter een aantal mannetjes weg kan halen. Omdat ze anders elkaar steeds aflossen om allemaal om de beurt te paren. Dit vraagt nogal wat energie van het vrouwtje en dan zal ze inderdaad wat korter leven en wat minder eitjes afzetten.
Zelf ben ik voorstander van het mannetje er gewoon bij te laten zitten. Het is voor de kevers heel natuurlijk om meerdere keren te paren en om achter elkaar aan te zitten. Een mannetje alleen in een kaal bakje waar hij enkel nog zit te wachten om te sterven omdat hij z'n taak volbracht heeft is iets wat ik zelf niet zou doen. Gewoon lekker samen laten zitten met het oog op dierwelzijn, ook al levert dat misschien een paar eitjes minder op.
Als de bak groot genoeg is hoef je het mannetje sowieso niet weg te halen. Dan heeft het vrouwtje genoeg ruimte om hem te ontlopen en bovendien kan de aanwezigheid van een mannetje en een herhaalde paring voor het vrouwtje een extra stimulans zijn om eitjes af te zetten. Bovendien blijven de mannetjes veelal op het substraat rondlopen terwijl de dames in het substraat ronddwalen om eitjes te leggen.
Voor sommige soorten is het echter wel raadzaam om het mannetje na een x aantal paringen weg te halen, bijvoorbeeld bij Lucanidae met grote kaken, omdat ze het vrouwtje in hun enthousiasme anders kunnen beschadigen of doden.
Heb je een enkel vrouwtje met meerdere mannetjes, dan kan ik me voorstellen dat je beter een aantal mannetjes weg kan halen. Omdat ze anders elkaar steeds aflossen om allemaal om de beurt te paren. Dit vraagt nogal wat energie van het vrouwtje en dan zal ze inderdaad wat korter leven en wat minder eitjes afzetten.
Zelf ben ik voorstander van het mannetje er gewoon bij te laten zitten. Het is voor de kevers heel natuurlijk om meerdere keren te paren en om achter elkaar aan te zitten. Een mannetje alleen in een kaal bakje waar hij enkel nog zit te wachten om te sterven omdat hij z'n taak volbracht heeft is iets wat ik zelf niet zou doen. Gewoon lekker samen laten zitten met het oog op dierwelzijn, ook al levert dat misschien een paar eitjes minder op.

100% houtsubstraat goed of slecht voor dorcus parallelipipedus larven?
Zullen imago's eitjes leggen in een bak vol witrot hout?
Het hout is redelijk droog.
Zullen imago's eitjes leggen in een bak vol witrot hout?
Het hout is redelijk droog.
Hoi Thanh,
Ik hou ze in flake soil met twee stukken witrot er in. Ik denk niet dat jou manier kwaad kan.
Veel succes met je kweek!
Ik hou ze in flake soil met twee stukken witrot er in. Ik denk niet dat jou manier kwaad kan.
Veel succes met je kweek!
Zitten die van jouw ook de hele dag verstopt? Ik heb die van mij niet meer gezien sinds ik ze in het hout heb geplaatst. Ook 's avonds zijn ze niet zichtbaar.
Ik weet wel dat ze nog leven want de beetle jelly verdwijnt.
Ik hoop maar dat een laag van 7cm rot hout op een opp van 50cm op 30cm genoeg is om ze eieren te laten leggen, anders ga ik gewoon wat hout bijhalen.
Ik weet wel dat ze nog leven want de beetle jelly verdwijnt.
Ik hoop maar dat een laag van 7cm rot hout op een opp van 50cm op 30cm genoeg is om ze eieren te laten leggen, anders ga ik gewoon wat hout bijhalen.
Ik zie ze idd ook nooit. 7 cm lijkt mij wel wat weinig…