Ondanks de vele veldslagen tegen allerlei ongedierte zijn al mijn larven verpopt. Van de totaal 38 larven (van 4 soorten) is slechts een Xylotrupes larf gesneuveld en de rest heeft het in ieder geval al gehaald tot de verpopping. De resterende 5 Xylotrupes verpoppingen doen het goed en van de buitenkant kan ik al zien dat er een man en twee vrouwen tussen zitten.
Alle Cyprolais en Chlorocala zijn uitgekomen en er zijn er in de afgelopen maand 3 gesneuveld (misschien alsnog als gevolg van de mijten?). Ik heb van beiden soorten twee bakken kunnen vullen met een trio, dus hopelijk kan ik rekenen op voldoende nakomelingen voor de volgende generatie.
Op 3 cocons na zijn ook alle Pachnoda uitgekomen, en toen ik de laatste 3 cocons (die laten erg lang op zich wachten) voorzichtig open maakte om te kijken vond ik nog 3 volgroeide imago's. Ook van de Pachnoda's heb ik nu twee goed gevulde bakken met 4 vrouwtjes per man en de rest heb ik allemaal bij elkaar in het terrarium zitten. Eens kijken of daar ook nog wat gaat gebeuren.
Sinds enige weken ben ik ook in het bezit van een tiental Mecynorrhina torquata ugandensis waar ik echt helemaal weg van ben. Van Raymon kocht ik wat larven en tot mijn grote verbazing vond ik ook twee cocons in het postpakket, bij wijze van bonus. De man (59mm) is inmiddels uitgekomen en ik kan niet stoppen met staren. Wat een prachtig beest!
Hij is afkomstig uit een gemixte lijn met allerlei kleuren. Deze is groenbruin vrijwel zonder enige tekening en ik kan niet wachten om te zien wat voor kleur het vrouwtje gaat hebben. Verder is de eerste L2 larf overgegaan in L3, dus ook daar lijkt alles goed te gaan.
Niets dan goed nieuws dus!