Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Heliico,

Hoelang heb je je flakesoil laten fermenteren?
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik heb meermaals gelezen dat het gebruiken van pellets niet zonder gevaar is voor je larven. Ondanks dat ze hoofdzakelijk uit schoon hout bestaan, zit er stiekem ook allerhande troep in. Van chloor tot lood en zelfs arsenicum! Het is in kleine hoeveelheden, maar voor larven zou het zomaar problematisch kunnen zijn.

Voordat je met zaagmeel van een zagerij aan de slag gaat is het ook verstandig om de herkomst van het hout te checken. Dat is bij voorkeur ook schoon hout, zonder verf, beits of impregneermiddel.

Blijft inderdaad erg lastig aan te komen, helaas.
Bijlagen
pellets.jpg
pellets.jpg (29.08 KiB) 332 keer bekeken
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Die ik nu heb gegeven heeft 6 weken gestaan, af en toe omgewoeld. Is de batch van 10 kg. De batch van 2,5 kg is al op. Tot nu toe geen dode larven. Maar ik denk dat ik toch afstap van de flake-soil. Na mijn aanvaring met varenrouwvliegjes die 8 bakken had aan getast (met flake soil van Pim). En andere problemen.

En hoorde van een zeer ervaren kever kweker dat ie eigenlijk nooit geen flake-soil gebruikte alleen puur natuurlijke producten, denk ik dat ik ook ervan gaat afstappen.
Maak mijn batch op, en gaat dan toch voor puur natuur. Beter en geen gekunstel.


Helico.
Laatst gewijzigd door Helico op wo 15 sep 2021, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Het is makkelijk flake-soil, maar on the long run, heb ik er alleen bijna een maagzweer er van gekregen.
Dan heb je een ziekte, dan vliegjes en wat er nog kan komen. Ach, je leert er wel van.
Daarom ga ik nu toch voor de real deal.
En het is goedkoper...en gezonder die boslucht...en je heb nog een uitje!
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Houd er rekening mee dat je ook in een volledig natuurlijk bladsubstraat ziektes en ongedierte kan krijgen. Dat is niet zozeer afhankelijk van je substraatkeuze, maar van de omstandigheden waaronder je het substraat bewaart en gebruikt. Zodra er niet voldoende ventilatie is of het substraat te vochtig is krijg je al snel schimmelvorming, mijten en/of varenrouwmug.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Mijn substraat was flake-soil. En zal dat niet meer zijn. Ga voortaan uit mijn tuin en uit het bos gebruiken.
Natuurlijk moet je hier ook oppassen, maar is goedkoper en puur natuur. Zoals het zou moeten.
Al die kevers die gekweekt worden met flake-soil met toevoegingen om ze ook nog groter te maken is in mijn ogen niet normaal. Maar wie ben ik...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

"..... geen flake-soil gebruikte alleen puur natuurlijke producten...."
Ik ben even de weg kwijt. Wat is er dan onnatuurlijk aan zaagmeel, sojameel en compost?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Ik heb mijn flakesoil 3maandenlang om gewoeld en verwarm en ik durf het niet te gebruiken om dat ik weet dat het nog niet klaar is. Dus wellicht is je flakesoil nog niet klaar.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Pim schreef: wo 15 sep 2021, 20:46 Wat is er dan onnatuurlijk aan zaagmeel, sojameel en compost?
Ik denk dat hij bedoelt dat je flakesoil niet in de natuur kan vinden, omdat het gecreëerd is door de mens aldus on-natuurlijk.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

P2debie schreef: do 16 sep 2021, 22:05 Ik denk dat hij bedoelt dat je flakesoil niet in de natuur kan vinden, omdat het gecreëerd is door de mens aldus on-natuurlijk.
En dus is een hoop zaagsel waar neushoornkeverlarven enorm goed in gedijen ook onnatuurlijk en "niet goed"?
Zo zijn bijvoorbeeld heel veel bossen door mensen aangelegd, dus "onnatuurlijk". Zo bezien heeft de tegenstelling natuurlijk - onnatuurlijk weinig waarde, lijkt me.
Plaats reactie