Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Het grote kleine vragen topic

Bericht door Peter »

In dit topic kun je korte vragen stellen die een niet al te groot antwoord nodig hebben. Graag de meer complexe vragen in aparte topics stellen.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ik ben vandaag wat rot hout gaan zoeken voor de toekomstige kevertjes.
Ik heb rottend hout van een haagbeuk, wit/beige kleur (zachte takjes, met de vingers te breken)
En appelhout, maar dat ziet vanbuiten wit en vanbinnen bruin/oranje (grote stukken, ook makkelijk te breken)
omdat het oranje ziet ben ik niet zeker of het goed is.

Ook heb ik thuis in de composthoop eitjes gevonden.
Ik zal ze even omschrijven: wit, 3-4 mm (misschien ook grotere), rond, ze lagen verspreid.
kan dit van Oryctes Nasicornis zijn?
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Als je goed oude berk of eik hebt is het ook oranje, dus het lijkt me geen probleem. Let wel even op of ze ervan eten. Als ze het niet lusten kan het gebeuren dat je denkt dat ze nog genoeg voedsel voorradig hebben maar ze in feite zitten te verhongeren.

Wat betreft de neushoornkevers, ik ben geen expert op dit gebied. Wie weet hebben andere een idee. Een foto kan helpen.
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Bedankt, verhongeren zullen ze wel niet als ik genoeg bladhumus heb.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Waarom denk je aan de Oryctes Nasicornis ? Heb je die al eens in de tuin gezien ? Het zijn vooral nachtdieren begreep ik van Sjonnie...
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Hansje Pansje schreef:Waarom denk je aan de Oryctes Nasicornis ? Heb je die al eens in de tuin gezien ? Het zijn vooral nachtdieren begreep ik van Sjonnie...
Als Oryctes Nasicornis al uitgesloten is, zou ik ze terug buiten zetten. Wat inmiddels al gebeurd is.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Geen idee of ie al is uitgesloten... Sjonnie heeft ze ook in zijn tuin... Maar slakken, wormen en salamander leggen ook eitjes in de composthoop... ;)
Gebruikersavatar
Sam
Megasoma actaeon
Berichten: 426
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 20:23

Bericht door Sam »

Ik denk dat er geen eitjes van Oryctes Nasicornis te vinden zijn in deze periode.
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Klopt
ewoud
Dynastes granti
Berichten: 451
Lid geworden op: za 17 apr 2010, 11:54

Bericht door ewoud »

Weet je dat zeker? Als er voldoende broei in de composthoop zit kun je volgens mij het hele jaar door eitjes vinden. In dat geval heb je uiteraard wel een flinke composthoop nodig.
Plaats reactie