Het grote kleine vragen topic

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

julia van de ven schreef: zo 05 dec 2021, 15:42 Klinkt als een mogelijkheid. Er zitten er wel een heleboel in de bak, kan dat kloppen?
Als ik bij je thuis mag komen, dan kan ik het voor je checken. 🤣
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

:lol: Ik geloof je op je woord :lol:

Zolang de larven goed blijven groeien maak ik me maar niet teveel zorgen
Capsicum
Moderator
Berichten: 327
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Zijn er gevallen waarin varenrouwmuggen direct schadelijk zijn voor keverlarven? En dan bedoel ik naast het mogelijk overbrengen van een ziekte. Er is een kleine rouwmug explosie gaande hier. Ik wil roofmijten gaan uitzetten en de bakken verpakken in kussenslopen, maar heb er nu niet direct de tijd voor...
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hangt er een beetje van af wat je bedoelt met direct schadelijk. Zet vooral zo snel mogelijk roofmijten in om de varenrouwmuggen te bestrijden. Dat is snel te doen en kost weinig tijd. Kussenslopen inzetten kan later nog wel.
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Ik ben geen expert maar in mijn ervaring gaat het vaak best een tijdje goed. Heb de behandeling ervan zelf ook wel eens uitgesteld en ik heb daar nooit bij de larven schade van gezien.
Capsicum
Moderator
Berichten: 327
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Bedankt! Ik heb de roofmijten besteld. Nog een vraag over de kussenslopen: ik neem aan dat ik extra ventilatie in de larvenbakken moet prikken, omdat de kussenslopen ook nog een hoop luchtdoorstroom tegenhouden?
julia van de ven
Imago
Berichten: 219
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 19:58

Bericht door julia van de ven »

Ook dat gaat hier zonder extra gaten prima. Maar ik heb geen hoge kwaliteit kussenslopen gewoon katoen en je kunt er zowat doorheen kijken 8-)
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Capsicum schreef: di 10 mei 2022, 10:16Nog een vraag over de kussenslopen: ik neem aan dat ik extra ventilatie in de larvenbakken moet prikken, omdat de kussenslopen ook nog een hoop luchtdoorstroom tegenhouden?
Ik heb geen extra gaten in de bakken gemaakt en de goedkoopste kussenslopen genomen. Volgens mij gaat het niet om luchtstroom, maar dat er in de bakken geen tekort aan zuurstof komt. Met de gewone gaten in de bakken komt de zuurstof er wel in

Op een eerdere pagina staat een foto van m'n bakken in slopen: https://www.coleoptera-forum.nl/viewtopic.php?p=34681
Capsicum
Moderator
Berichten: 327
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Bedankt Julia en Pim, hopelijk kan ik de rouwmugjes een beetje aan gaan pakken zo.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hopelijk gaat het lukken om van ze af te komen.
Plaats reactie