Hallo

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
thijs

Hallo

Bericht door thijs »

Mijn naam is Thijs Kromhout. Ik ben woonachtig in Lisse. Vandaag (16 juli 2010) zag ik een voor mij onbekende kever op onze auto. Via Wikipedia heb ik kunnen vinden dat het een Juli-Kever is. Ik zou graag willen weten of dit klopt?
Volgens de tekst op Wikipedia is de kever niet veel meer gezien. Klopt dit?
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Ha Thijs,
welkom op het goede adres :D maar heb je toevallig ook een foto van het beestje gemaakt ? Of weet je heel zeker dat het de juli kever was ?!
thijs

Bericht door thijs »

Hallo Hans,

Bedankt voor je vrolijke verwelkoming. Ja ik heb foto's gemaakt.

Ik heb ze hierbij geupload.

Alvast bedankt.

Thijs
Lisse
Bijlagen
Suspected Juli Kever (3)
Suspected Juli Kever (3)
Suspected Juli Kever (2)
Suspected Juli Kever (2)
Suspected Juli Kever (1)
Suspected Juli Kever (1)
Gebruikersavatar
Hansje Pansje
Protaetia speciosissima
Berichten: 3763
Lid geworden op: za 28 nov 2009, 17:56

Bericht door Hansje Pansje »

Wow dit is zeker een julikevert ! Proficiant, deze word niet zo vaak gespot ! Misschien dat Harald er wat meer weet te vertellen over de zeldzaamheid en voorkomen in nl... Leuk man ! Ha ha ik weet zeker dat er een hoop enthousiaste reacties gaan komen !
Poohke
L2
Berichten: 80
Lid geworden op: di 06 jul 2010, 10:12

Bericht door Poohke »

Erg mooi beestje! Ik en bahamut zijn zelf in de maand mei achter meikevers gaan zoeken; met succes: we hadden 2 koppeltjes. Ze zijn ook heel gemakkelijk te vinden: gewoon een grote stok hoog in een eikenboom gooien en ze vallen zo op de grond :) Als ik tijd heb, post ik er enkele foto's van.
thijs

Bericht door thijs »

Goh. Het is dus een uniek exemplaar? Bijzonder hoor. Zou hij vanavond als ik thuis kom nog op mijn oprit zitten of zou hij al gevlogen zijn?
Is het een solitair dier of kan ik een hele familie verwachten die komt buurten? ;)

Nog meer informatie over deze, voor mij bijzondere kever, is uiteraard welkom.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3124
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Thijs,

Welkom op het forum en dan nog met direct een vondst van jewelste! Leuk dat je deze gevonden hebt. Je hebt nu toegang tot de rest van het forum en heel veel plezier hier verder.
Groeten,

Pim
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hey Thijs en welkom!

Een julikever is inderdaad een zeldzame vondst, vroeger werd ie wel vaker gespot. Het is een soort die vnl. in de duinen aan de kust voorkomt, het voedt zich met dennennaalden (de larven met de wortels).

Ik en Poohke hebben inderdaad wat meikevers gevonden. ;) Er waren er heel wat dit jaar (2-jaarlijkse cyclus).

Mvg,
Tom
Harald
Golofa porteri
Berichten: 645
Lid geworden op: do 17 sep 2009, 19:28

Bericht door Harald »

ik ben ze zelf nog nooit levend tegengekomen maar onlangs vond ik wel enkele dekvleugels van deze soort bij ons in de duinen
Stichting Artisklas Haarlem
http://artisklas-haarlem.nl
de kleinste officiële dierentuin van Nederland
Gebruikersavatar
Peter
Parend imago
Berichten: 1366
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 17:28

Bericht door Peter »

Meikevers en Junikevers kom ik wel tegen maar een Julikever is echt een mooie catch! Gefeliciteerd!
Trypoxylus dichotomus septentrionalis, Chlorocala africana oertzeni, Dicronorrhina derbyana layardi, Stephanorrhina princeps bamptoni, Cyprolais hornimanni, Pachnoda marginata peregrina, Mecynorrhinella ugandensis, Mecynorhina polyphemus confluens.
Plaats reactie