Startersset Vivarium

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Nina98
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 okt 2022, 15:24

Startersset Vivarium

Bericht door Nina98 »

Hoi iedereen,

Ook ik ben na het bezoeken van de Vivariumbeurs enthousiast geworden over het houden van kevers en heb nu ook een startersset.
Ik heb de larven (protaetia speciosissima, stadium L3 geloof ik) inclusief het substraat uit het 'aankoopbakje' in het terrarium gestopt met de bijgeleverde gedroogde bladeren, die ik nu ongeveer om de dag wat bevochtig met een plantenspuit. Hopelijk is dit een goed begin!

Er resten mij toch nog wel wat vragen, en ik heb (nog) geen specifieke informatie over deze soort kunnen vinden. De vragen zijn een beetje uiteenlopend qua onderwerp dus ik heb niet echt een topic gevonden waar dit goed bij aansluit:

1. Hebben de larven behoefte aan verlichting, of hoeft dat pas als het imago's zijn? En zo ja, hoeveel uur per dag?
2. Is het de bedoeling dat het terrarium elke dag bevochtigd wordt?
3. Moet ik de larven nog extra bijvoeren of eten ze nu alleen het substraat?
4. Verder heb ik ook nog een warmtelamp (25W) aangeschaft (het is redelijk koud in huis), maar ik las hier op het forum dat de larven het beter doen als de temperatuur niet zo fluctueert, ook al is die wat aan de lage kant. Hebben de imago's wel behoefte aan een warmtelamp? En zo ja, hoeveel uur per dag?
5. Ook heb ik nog gedroogde eikenbladeren liggen die ik voor het aquarium gebruik, kan ik deze ook als substraat gebruiken?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp :)
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Welkom op het forum, wat leuk dat je de starterset hebt gekocht!

Om wat van je vragen te beantwoorden:


Persoonlijk zou ik larven opkweken in een plastic bakje van ongeveer 5 liter met wat gaatjes bovenaan de zijkant. Je kunt het beste zorgen dat het substraat van tevoren bevochtigd is en dan de larven erin doen. Voordeel van zo kweken is dat je het niet meer hoeft te bevochtigen omdat er weinig verdampt. In het terrarium kan ook, maar dan wel ook in een flinke laag fijn substraat en zorgen dat het niet teveel ventileert. Bijsproeien kun je beter niet doen. Je hoeft ze niet bij te voeren, ze eten het bladsubstraat. Je kunt ze gewoon op kamertemperatuur zetten zonder extra licht of verwarming. De uitgekomen kevers kun je dan in het terrarium zetten met een cm of 10 juist bevochtigd en fijn bladsubstraat. Dan kunnen ze aan het kweken en eten ze de fruit jelly. Lees ook vooral de rozenkever caresheet even door hier op het forum.

Groeten, Arie
Nina98
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: di 04 okt 2022, 15:24

Bericht door Nina98 »

Hoi Arie,

Ik ben wat laat, maar bedankt voor je reactie! Hier kan ik zeker iets mee.

Groetjes,
Nina
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Inmiddels staat er bij de caresheets ook een nieuwe kweekhandleiding, ook een goede bron om eens door te nemen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi Nina,

Niet elke soort heeft een aparte caresheet nodig. Een hele boel soorten (waaronder Protaetia speciosissima) kunnen gehouden worden volgens het mooie caresheet dat Arie geschreven heeft.
Plaats reactie