Hoihoi

Stel je hier voor aan de andere gebruikers
Plaats reactie
Rebecca
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 21:05

Hoihoi

Bericht door Rebecca »

Hoi allemaal,

Ik wil mezelf even voorstellen :)
Ik ben Rebecca, 27 jaar en woon in Lisse.
Ik heb een aantal jaar geleden ook wat rozenkevers en larven gehad en het begint nu weer een beetje te kriebelen. Het enige waar ik een beetje tegenop zie is om de voeding uit het bos te halen, ben bang dat iemand mij betrapt ( is al een keer gebeurd toen ik humus ging halen, wel door 2 oudere dames maar toch, ben niet zo'n held :oops: ). Hebben jullie daar nog tips voor ( bijvoorbeeld welk bos rustig is en waar je snel even wat kan halen)?
Ik ben vooral geïnteresseerd in de MTU's en de Stephanorrhina guttata's.
Wat is een goede afmeting van het terrarium ( voor in de woonkamer om naar te kijken :D ) van de MTU's? Ik heb niet zo heel veel plek en anders zou ik dan alleen de stephanorrhina nemen.
Ik hoop dat ik hier veel informatie vind ( als de vragen in een ander topic moeten haal ik ze er weer uit).

Groetjes,
Rebecca
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi Rebecca,
Heel veel plezier met je opnieuw gestarte hobby.
Wij hebben een mooi klein terrarium van 30x30x45 in de kamer staan.
Niet zo groot maar genoeg om de kevertjes in te kunnen aanschouwen.
Hierin hadden we ook de mtu zitten.
Maar nu even niet omdat ze nog in cocon zitten.
Onze bladeren halen we uit een park in de buurt.
Daar lopen wel mensen maar als je op het juiste moment gaat kom je niemand tegen.
Maar dat is wel in het zuiden van het land dus een stukje rijden voor jou.
Meestal gaan we twee of drie keet een paar vuilniszakken vol ophalen. Daar kunnen we dan het hele jaar mee vooruit.
Groetjes
Nathan en Peter
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Welkom Rebecca!
Leuk dat je weer wilt starten met kevers.
Wat betreft het terrarium: mijn bakjes in de woonkamer zijn vergelijkbaar met Nathan en Peter. 30x35x40. Zorg wel dat er een flinke laag substraat in past voor het kweken. In deze bakjes hou ik een koppel of trio MTU.
Qua blad halen kan ik je niet adviseren in jouw omgeving, ik haal dat meestal op de Veluwe.

Groeten, Arie
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hallo Rebecca,

Welkom op het forum!
Heel goed dat je met de wat gemakkelijkere soorten wilt herstarten.
Qua blad kan ik je alleen aanraden wat Nathan zegt, ga naar het bos als het wat rustiger is.
Veel plezier hier.

Pim
Rebecca
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 21:05

Bericht door Rebecca »

Hoi,

Leuk al die reacties, dank jullie wel :D .
Ik heb wat verder gelezen op het forum en op internet en ik heb voor de stephanorrhina gekozen, als het goed is komen ze eind volgende week binnen. Ik denk dat de MTU's te groot zijn voor mijn terrarium. Ik zou wel wat beweging erin willen hebben en dan zijn een stuk of 5/6 een beetje weinig denk ik ( of zouden deze ook samen kunnen met de stephanorrhina's of wordt het dan te vol?) Ook voor mijn zoontje is het dan leuker om naar te kijken, hij is nog geen jaar, maar kevers kweken duurt ook even :lol:.

Ik heb vanmorgen vroeg moed bij elkaar geraapt en ben het bos in gedoken. Hoeveel eten larven ongeveer en hoeveel is handig om op voorraad te hebben ( ik heb 15 larven besteld)?

Ik heb trouwens een terrarium van 60 bij 40 bij 40 besteld met een verhoogde rand van 15 cm, dus dan kunnen ze lekker graven
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Als je bijvoorbeeld 15 L3 larven in een 15-20 liter goed substraat hebt, zingen ze het waarschijnlijk wel uit tot imago's. Maar het hangt af van de omstandigheden, als je substraat uit het grootste deel poepjes gaat bestaan is het wel tijd voor verversing.
Rebecca
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 24 apr 2022, 21:05

Bericht door Rebecca »

Oke, dank je wel voor je berichtje. Dat gaat goed komen :D
Plaats reactie