Uitdrogen substraat

Hier kun je alle algemene vragen en informatie over kevers plaatsen
Plaats reactie
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Uitdrogen substraat

Bericht door Capsicum »

In mijn kweekbakken droogt minimaal de bovenste 50% van het substraat helemaal uit. Ik hou mijn imago's in terraria met een lampje en de ventilatie is misschien ook wel aan de stevige kant. Kan het kwaad dat zo'n groot deel uitdroogt? De onderste helft blijft tot nu toe altijd wel mooi vochtig.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Als daar eitjes gelegd zijn drogen die uit en verlies je ze. Ik zou het proberen te voorkomen.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Heb je daar nog tips voor? De verbeteringen die ik nu wil doorvoeren zijn: overstappen naar ledlampjes ipv gloeilampjes in de bak, het ventilatierooster boven in mijn bakjes afsluiten en grotere stukken schors bovenop mijn substraat leggen.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Prima idee. Ledlampen drogen het substraat al minder uit. Schors op het substraat helpt ook. Afplakken van ventilatierooster zou ik niet doen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Dat is inderdaad niet wenselijk voor de eitjes en jonge larven in het substraat. Naast minder warme lampen is het misschien ook de moeite waard om te kijken of je je substraat wat fijner kan vermalen. Hoe kleiner de deeltjes, hoe beter je substraat vocht vast kan houden.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Goede tips! Ik zal de ventilatie (deels) open laten. Nog fijner malen ga ik ook mee aan de slag.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoe ziet jouw substraat er uit? Ik gebruik voornamelijk flake soil als substraat. Vaak is het voor larven gebruikt flake soil, dat dus al de meeste voedingsstoffen kwijt is, maar wel een hele fijne structuur heeft.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik gebruik gewoon bladsubstraat. Ik maal mijn substraat op de ouderwetse manier met een schep in een kuip en deels met mijn handen. Volgens mij is het makkelijker als het blad eerst goed droog is, maar grotere hoeveelheden drogen is lastig deze maanden.
Ik heb wel een bladzuiger die kan versnipperen, maar ook dit gaat makkelijker met compleet droog spul.
Ik zou het wel fijner willen gaan malen; ik overweeg om een zeil op zolder te leggen bij een verwarming en dan blad in delen te gaan drogen.
Plaats reactie