Dynastes hercules lichyi kweek van Arie

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Vandaag had ik een check gepland, maar ik meen nu op de bodem van de grote bak 2 cocons te zien. Zou jullie eens mee kunnen kijken op de foto of ik me niet vergis? Het zijn volgens mij de 2 vrouwen. Ik durf de boel nu niet meer te verstoren, maar de mannen zien er echt gigantisch uit, ik schat wel ruim over de 100 gram.
De aparte larven allemaal dik in orde, ik zal morgen nog even de grafiek bijwerken.
Bijlagen
IMG_20220420_131128185~2.jpg
IMG_20220420_131128185~2.jpg (55.83 KiB) 1972 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dat zijn zeker coconnen, Arie. Je zou op dit moment trouwens heel voorzichtig de larven die niet in een cocon zitten uit de bak kunnen halen (heb ik zelf ook gedaan) en die in een andere bak zetten. Zo kunnen die de coconnen ook niet beschadigen en heb je beter overzicht over alle larven/coconnen.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik heb vanmiddag inderdaad overwogen de mannen eruit te halen, maar ik wilde eigenlijk kijken of het verpoppen van de vrouwen de mannen ook de trigger geeft dit te gaan doen. Is de kans groot dat ze de coconnen van de vrouwen beschadigen?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Geen idee of de kans groot is dat de mannen de coconnen beschadigen, maar ik zou het er niet op wagen als het niet hoeft.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Bedankt voor het advies, Pim, ik denk er even over na. Misschien haal ik de mannen er dan toch uit.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik heb ze toch laten zitten en volgens mij zijn de mannen ook aan hun cocons begonnen op de bodem van de bak. De cocons van de vrouwen zijn ook nog in orde. Ik laat het voor nu even met rust.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Hmmm, ik kan de cocons nu niet meer zien vanaf onderkant bak. Of ze hebben alles dichtgemaakt, of er is toch iets misgegaan... Wat is nu wijsheid?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Arie, als de larven hun huid afdoen en de bruine pophuid krijgen, dan ligt die vaak op de bodem van de cocon en zie je de larve/pop dus niet meer. Helemaal niet mis mee. Heb geduld. (zegt de persoon die dat niet heeft en alle cocons na verloop van tijd opengemaakt heeft :shock: )
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Thanks pim, ben ik weer een beetje gerustgesteld. Geduld heb ik wel, maar zou het heel zonde vinden als er iets mis gaat met de cocons. Open maken ga ik me nog niet aan wagen, maar ik snap je wel als ze er zo lang de tijd voor nemen :lol:
Geertjan
Ei
Berichten: 12
Lid geworden op: do 11 feb 2021, 21:20

Bericht door Geertjan »

Ik maak ze zelf altijd na 2 weken open, als de prepop fase tegen zijn eind zit. Zo kun je ze in een artificial cell doen, naar mijn mening hebben mannen in de bak vaak misvormde hoorns door ruimtegebrek. In een artificial cell zelf nooit last van gehad, je kunt zd dagelijks in de gaten houden en vaak de daadwerkelijke verpopping zien.
Plaats reactie