Kweek met Pachnoda's...

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Kweek met Pachnoda's...

Bericht door Helico »

Heb al een tijdje Pachnoda's 3 soorten, totaal 22 stuks, heb nu alle drie de soorten in één bak gestopt, heb nu voor de tweede maal de bak opgeschoond: Eerste keer: 2 larven en tig eitjes. Tweede keer dat ik de bak opschoon: 73 larven, van net uit ei tot tegen L2 aan. En 210 eitjes. En dat in een 11 literbak. Met 15 cm. grond.
Zie mijn bak(je):
Kweekbakpachnoda's.jpg
Kweekbakpachnoda's.jpg (184.14 KiB) 6323 keer bekeken
Mijn zeef met grond uit de bak:
Zeefmetlarvenenei1.jpg
Zeefmetlarvenenei1.jpg (230.45 KiB) 6322 keer bekeken
Rode wat omcirkeld is: ei en twee larven.
Deze gelijk apart in een bakje voor eitjes en een bakje voor larven.

Helico.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Alles wat door de zeef valt, gaat terug in bak, dus kunnen verder groeien, eitjes en larven die ik mis...
En om ei leg aan te moedigen, heb ik poepjes van mijn MTU door de grond gemengd... aan eitjes geen gebrek... stond in een boek over Kevers :lol:.

Helico.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Leuk dat ze zo goed kweken! Kan je wat meer vertellen over die poepjes door het substraat? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

De poepjes schijnt het ei leggen aan te moedigen, het is eigenlijk heel simpel, kevers denken: o, hier zitten veel kevers dus dan is het goed hier, ga mijn eitjes ook maar hier leggen. Heb slechts een handje vol erdoor heen gemengd dus niet zo veel. Het werkt wel. Het is net goud zeven, maar dan naar eitjes zeven... :lol:

Bij mijn eerste batch niet gedaan (er door heen gemengd)...slechts 40 eitjes (geschat)...en 2 larven.
Na een maand, nu dus 73 larven en 210 eitjes zal er wel een paar gemist hebben... :D

Helico.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

En eitjes zijn niet zo kwetsbaar als ik dacht, kunnen wel wat hebben:
Zie foto, waren eitjes een maand geleden (van mijn eerste opschoning), nu larven:
larvenmet frasbatch1.jpg
larvenmet frasbatch1.jpg (232.39 KiB) 6309 keer bekeken

Nu een volle zeef met larven van alle leeftijden tot aan L2.
Heb mijn eitjes van de kevers apart in een bakje gestopt, zodat de larven ze niet opeten. Eitjes en larven apart behalve mijn eerste x, zaten maar 2 jonge larven bij de eitjes, maar ze zaten wel in een bak met flake-soil net als de eitjes, dus zat te eten.
Laatst gewijzigd door Helico op ma 02 aug 2021, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Erg leuk, en die methode met de poepjes klinkt erg interessant. Ik ga er ook eens naar kijken.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Nog even terug komen op de poepjes en eitjes:

Voor de wetenschappers onder ons:
The molting hormone produced by the grubs plays an importent role in egg laying. Many flower scarab species - as wel as certain species of Tenenbrionideae and Elateridae - often won't lay eggs if this hormone isn't present. Substrate used by previous larvea or larval frass is an inexpensive and more easily acquired alternative.

Staat in boek: The ultimate guide to breeding beetles. Orin Mcmonigle. Pag. 52. En gaat op voor meerdere soorten kevers...
Je zou ook een hormoon kunnen kopen, maar dat is duur, dit doet het werk ook. En is zeer goedkoop.
Helico.
Dries De Waele
Ei
Berichten: 3
Lid geworden op: di 28 sep 2021, 18:04

Bericht door Dries De Waele »

kan je eender welk soort poep van larven plaatsen bij gelijk welke soort kevers? of moet dit specifiek van de zelfde soort wezen?
Bv ik heb Homoderus koppel, kan ik dan larvepoep van de Dynastes of Mecynorrhina polyphemus soort er bij doen?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Je kan altijd proberen, maar doe dat dan apart. Aparte kweekbak. Zo kan je het vergelijken. Zodat niet je hele kweek eraan gaat als het misgaat. Maar ei afzet wordt voornamelijk door de poepjes van de larven eigen soort die in een zelfde kweekbak voorkomen, voort gebracht. Bij inbreng van vreemde poepjes niet van de soort eigen, let dan wel op dat er geen ziektes zijn en niet te veel. En hou deze apart van je kweek groep. Zodat je veilig kan kweken.
Plaats reactie