Wat is black-soil?

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Wat is black-soil?

Bericht door Helico »

Heb een doosje gekocht bij the Pet factory, heb het gegeven aan 4 van mijn 12 MTU, ze eten het wel, had het gemengd met nog wat flake soil. Maar wat is het eigenlijk, het lijkt op verbrand soil?
Wie weet wat het eigenlijk is?



Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Black soil is flake soil dat verder gefermenteerd is. Met andere woorden, het is nog verder afgebroken.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ok, had geen idee. Bedankt Pim.
Maar qua voedselwaarde is dit dan beter/slechter/gelijk aan dan flake-soil voor de larven?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dit is niet beter of slechter. Het hangt af van de soort keverlarven die je het geeft. Sommige soorten schijnen beter op black soil te gaan en anderen op flake soil. Ik heb nooit experimenten daarvoor gedaan of gezien, dus ik zou niets kunnen aanraden.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Maar hoe weet je dat dan, is er een boekwerk waar dit in staat? Gaf het zomaar aan mijn larven, ze hebben het opgegeten, maar wist niet of dit kon. Soms is het wel lastig...
P2debie
L2
Berichten: 95
Lid geworden op: zo 08 nov 2020, 22:48

Bericht door P2debie »

Ik heb weleens vernomen dat blacksoil voornamelijk gevoerd word aan Dynastes soorten.
Of het nou zoveel beter is voor mtu's, dat denk ik niet. Maar ik heb dan ook geen ervaring.
Somewhere over the rainbow
Rainbow stag beetles fly
And the dreams that you dreamed of
the dreams that you dare to
Oh why, oh why can't I?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dag P2debie, ik wist het ook niet... had dit gekocht bij The Pet Factory, ik denk dat keverlarven wel meer kunnen eten, wat wij misschien niet gelijk voor de keverlarven geschikt vinden. Maar in de natuur is ook niet altijd alles het zelfde...

Helico.
Plaats reactie