Onzichtbare bedreiging...

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helico schreef: di 20 jul 2021, 17:18 Oja, ik zie net dat ik Imago ben, wat volgt er dan nog?
Of is dit een geheim...

Helico.
Uiteraard is dit niet geheim. Niet zo achterdochtig zijn joh. ;) :lol:
De volgende status is Parend imago en daarna mag je een eigen keversoort uitkiezen.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Helico schreef: di 20 jul 2021, 17:10 Pim, maar ik mag aannemen dat de beheerders ook de meest ervaren kwekers zijn en of op zijn minst op hoogte zijn van wat er speelt in het het wereldje van de kever kwekers. Anders leid de blinde de blinde. En ja daar schiet niemand wat mee op. En telkens het wiel uitvinden is ook weer zoiets...
Dus advies geven etc. door diegene die het meest ervaren zijn o.a. de beheerders in mijn ogen...want waarvoor zou je anders een keverforum beginnen als je 0,0 ervaring heb, niets te melden heb etc. etc.

En ja Pim, dat houd ook in als men larven zou kopen waarvan men al weet (de kennis heb) dat het nooit gaat lukken, dat men dat ook vertel waarom etc. Of je kan je mond houden en denken je zoekt het maar uit. Maar dat is niet de insteek als je iets te vertellen heb en mensen kennis wil laten nemen van de wereld der natuur en dan specifiek de Kevers.

Helico.
Hoi Helico,

Dat is ook precies de reden dat ik af en toe wat nuance aanbreng in dit soort berichten. Zo nu en dan sneuvelen larven. Dat kan het gevolg zijn van een matige afkomst van de larven, maar veel vaker heeft te maken met een suboptimale huisvesting (te klein, te koud/warm, te vochtig/droog), ziektekiemen of ongedierte in het substraat, te veel verstoring of een factor. Als iemand dat mededeelt op het forum wordt er uiteraard meegedacht over een mogelijke oorzaak en hoe dit een andere keer te voorkomen is.

Het is voor niemand in te schatten hoe goed beginnende (en ook al gevorderde) kwekers in staat zijn om de larven goed op te kweken. Waar bij de één alle larven dood gaan, kweekt de ander ze netjes op tot grote, gezonde imago's. Het zou dan vreemd zijn om bepaalde soorten op basis van enkele tegenvallende resultaten af te schrijven, terwijl ze in de meeste gevallen probleemloos te kweken zijn.

Uiteraard blijft het vervelend als het misloopt, maar dat is heel gebruikelijk binnen deze hobby! We hebben allemaal soorten waarbij het beter loopt dan andere. Dat houdt het ook altijd spannend :)
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dag Bas,

Op zich is het een leuke hobby. Vooral het lukken van een soort is leuk, complete kweek (van larf tot larf). Dat geeft toch een voldoening. En natuurlijk ga je dan kijken naar je eigen leuke kever die je zou willen kweken, als ie niet te moeilijk is. Of juist wel als uitdaging. Nu ja, en dan ga je verder....of niet als het niet lukt....
Maar dat maakt het juist leuk......niet alle dingen moeten makkelijk gaan...anders is het te gemakkelijk.
Dat is nu de natuur, ze houd je bezig...en daarom is het forum zo nuttig en handig!!!

Helico.
Plaats reactie