Onzichtbare bedreiging...

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Onzichtbare bedreiging...

Bericht door Helico »

De laatste tijd lees ik steeds meer hier op het forum over: bakken waar alle larven uit zijn verdwenen. Het is specifiek één soort larven MPC. Dus let op als je deze soort heb. Vooral als ze L3 zijn.
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Het kan in principe met alle soorten gebeuren hoor. En als je dan pech hebt, dan is er inderdaad niets meer terug te vinden in het substraat. Het is vaak moeilijk te achterhalen waar het precies aan lag.
🪲 Beetlegems 🪲
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Maar het schijnt meer te gebeuren met MPC larven, dus misschien toch kijken of er iets speelt. Het is in ieders belang dat men geen zieke larven verspreid/verkoopt. Wat koop je er voor als al je werk voor niets is...


Helico.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Ik zou er niet te veel achter zoeken. Alle soorten kunnen uit een (te klein) bakje kruipen als het deksel er niet goed opzit. Dat is hetzelfde als het deurtje van een vogelkooi open laten staan.

M.p.confluens is jaren goed vertegenwoordigd geweest in de keverhobby, maar doordat het gros van de hobbyisten niet op zoek gaat naar minder verwante kweeklijnen om mee door te kweken loopt het spaak. De exemplaren die ik de afgelopen 4 jaar hebben kunnen opkweken uit larven die ik zo nu en dan nog heb kunnen kopen was minuscuul en in veel gevallen onvruchtbaar. Grote kans dat de larven uit dat soort lijnen die in omloop zijn ook van mindere kwaliteit zijn en het niet tot imago maken.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Het ontsnappen is ook een dingetje, maar dat kan je zien, larven verdwijnen niet zomaar.
Dus eigenlijk zou je deze soort niet meer moeten/willen kweken. Vanwege dubieuze kweeklijnen etc. Maar als men dat nu weet, dan zou men beginnende kwekers erop moeten wijzen dat deze soorten kopen, gewoon weg gegooid geld is vanwege inteelt etc. daar een kweek niet lukt. Ook een taak van dit forum (c.q. beheerders).


Helico.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Zo dramatisch is het niet hoor. Er zijn namelijk ook nog genoeg gezonde dieren te krijgen. Vergelijkbare problemen zie je ook bij andere keversoorten (Eudicella sp., Chlorocala sp. en bijvoorbeeld Cyprolais sp.). Het zijn juist met name de algemene, gemakkelijkere soorten waarbij je dit ziet, omdat beginners vaak lang doorkweken met dezelfde kleine groepen.

Bij een hele hoop andere dieren is het niet anders. Bij vissen en vogels is het bijvoorbeeld ook aan de orde van de dag.

Het lijkt mij aan de koper te zijn om van tevoren goed te checken waar je de larven vandaan haalt.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dag Bas,

Daar zeg je zoiets, gezonde dieren, ik denk, dat merendeel van alle kevers toch inteelt is, je koopt een paar larven, en daar ga je, je gaat een kweekgroepje maken, deze worden steeds vatbaarder voor gebreken, dan zou je vers bloed moeten toevoegen. Alleen ik denk dat dat weer lastig word, uiteindelijk is de vijver niet zo groot waar iedereen uit zit te vissen...en dan moet je echt vers bloed importeren uit de natuur wat ook niet gewenst is. Dus wat dan... en eerlijk gezegd heb ik daar helaas geen antwoord op.

Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helico schreef: di 20 jul 2021, 13:29..... Maar als men dat nu weet, dan zou men beginnende kwekers erop moeten wijzen dat deze soorten kopen, gewoon weg gegooid geld is vanwege inteelt etc. daar een kweek niet lukt. Ook een taak van dit forum (c.q. beheerders).
Nou, ik zie hier geen taak voor de beheerders van dit forum. Die beheren het forum, wat inhoudt dat de software geüpdate wordt en men zich netjes gedraagt. Dat is het, meer niet.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Pim, maar ik mag aannemen dat de beheerders ook de meest ervaren kwekers zijn en of op zijn minst op hoogte zijn van wat er speelt in het het wereldje van de kever kwekers. Anders leid de blinde de blinde. En ja daar schiet niemand wat mee op. En telkens het wiel uitvinden is ook weer zoiets...
Dus advies geven etc. door diegene die het meest ervaren zijn o.a. de beheerders in mijn ogen...want waarvoor zou je anders een keverforum beginnen als je 0,0 ervaring heb, niets te melden heb etc. etc.

En ja Pim, dat houd ook in als men larven zou kopen waarvan men al weet (de kennis heb) dat het nooit gaat lukken, dat men dat ook vertel waarom etc. Of je kan je mond houden en denken je zoekt het maar uit. Maar dat is niet de insteek als je iets te vertellen heb en mensen kennis wil laten nemen van de wereld der natuur en dan specifiek de Kevers.

Helico.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Oja, ik zie net dat ik Imago ben, wat volgt er dan nog?
Of is dit een geheim...

Helico.
Plaats reactie