MTU larven on the run...

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

MTU larven on the run...

Bericht door Helico »

Heb een stel MTU larven van Julia overgenomen, maar het zijn rakkers, wist niet dat ze er zo snel van door gaan...
Tenminste 3 larven van de rest (heb er 12 overgenomen van Julia van de Ven) waren er vandoor, hoe kan dat dan, zie ik u denken...simpel lid van de deksel omhoog tillen en eruit glijden, alleen ze hadden een beetje pech dat ze een afgrond van anderhalf meter moesten overwinnen, nu ja, naar beneden vallen in dit geval.

Keek vandaag in de kast waar alle larven in staan, zie ik 3 MTU larven op de grond liggen, ik schrik me kapot!
Had gisteren 4 van de 12 larven overgezet! Er zaten 4 larven in een emmer, had ze gisteren alle 4 in een bak alleen gezet. Ook voor het voedsel en om te zorgen als ze gaan verpoppen dat ze niet door een andere larf lastig gevallen zou worden. U snapt mijn zorgen, leefden ze nog. JA, gelukkig leefden ze allemaal nog. Heb ze allemaal terug gestopt in hun bak. En ik heb als troost stukjes gedroogde appels gegeven. En ik heb ze alle 12 in een grote bak gezet, mochten ze uit hun 1 persoonsbakjes kruipen dan vallen ze niet meer zo hoog. Hoop maar dat ze geen schade hebben opgelopen. Zag niets aan de buitenkant, maar dat zeg niets. Ik vermoed zelf dat er een temperatuur verschil heb gezeten in hun oude medium (koud) en hun nieuwe huis (warmer).
Anders zou ik het gedrag niet kunnen verklaren.

Helico.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Waarom zorg je niet gewoon dat de bakjes niet open kunnen?
Live, Larf, Love
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Omdat ik nog nooit deze soort heb gehad, zo groot. Alleen kleintjes Pachnoda's en die zijn niet zo sterk. En had ook het gedrag niet verwacht van deze insecten. Dat ze eruit kruipen. Nu ik dat weet, zitten ze in een grote bak, ze kunnen eruit maar dan zitten ze alsnog in een bak waar ze niet uitkunnen komen. En nu blijven ze zitten in hun bakje...en kunnen ze niet meer vallen...

Ik zie geen schade bij de larven....maar ik weet natuurlijk niet of ik slachtofferhulp moet bellen....

Helico.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Ze zijn zo slim, laat ze zelf maar bellen😁
Plaats reactie