Mecynorrhina polyphemus confluens larven verdwenen

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Mecynorrhina polyphemus confluens larven verdwenen

Bericht door Capsicum »

Tot mijn grote schrik zijn al mijn MPC larven verdwenen. Bij de 2e check trof ik een lege bak aan. Niet eens dode larven, maar alles is weg. Bij de vorige check was alles nog levend en wel. Ik baal hier ontzettend van, maar zou ook wel willen weten wat er is gebeurd. Wat zou er voor kunnen zorgen dat de hele bak uitsterft? Al mijn larven zitten in substraat van dezelfde plek en staan op dezelfde plek in huis.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Wat een rot bericht! dit is niet goed. Aangezien alle larven weg zijn lijkt het er op dat het substraat en/of een andere factor ze uitgeroeid heeft. Ik heb gemerkt dat na een hittegolf veel larven van sommige soorten het loodje gelegd hebben (en andere soorten niet, gek genoeg). Hitte kan dus ook een deel verklaren, omdat ze op dezelfde plek gestaan hebben. Iets van gif/schimmel/duizendpoot of zo zou ook een verklaring kunnen zijn. Wellicht hadden ze al een ziekte onder de leden. Ik heb eens een zending met teveel larven in te weinig substraat binnen gekregen. Vervolgens de helft van de larven gegeven aan iemand anders (het was een gezamenlijke aankoop) en alle larven zijn vrij snel daarna doodgegaan, dus op beide locaties.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Aangezien al mijn kevers en larven het nog prima lijken te doen denk ik niet aan het substraat. Duizendpoot zou wel kunnen, maar de larven waren niet super klein meer.
Tijden de korte hittegolf van laatst is de temperatuur hier wel flink opgelopen tot 27 graden en heb ik de larven naar de hal verplaatst waar het koeler is. Misschien had ik dat eerder moeten doen...
Nog steeds balen, want ik vind het ook zo'n mooie soort :(
Gebruikersavatar
Lous
Beheerder
Beheerder
Berichten: 770
Lid geworden op: ma 25 jun 2018, 23:32

Bericht door Lous »

Ik heb een paar jaar terug ook een groepje MPC gehad, die allemaal lekker dikke L3’s waren, en toen gingen ze ineens achter elkaar dood. Waren die van jou ook L3?
🪲 Beetlegems 🪲
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Hoi Lous,

Dat klinkt als net zo'n vreemde situatie. Deze waren inderdaad l3 maar nog niet zo lang. Gebeurde het bij jou toevallig ook rond een hittegolf? En had je ze samen zitten?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Zouden er (huis)dieren bij kunnen komen, denk aan ratten, muizen of vogels die kunnen makkelijk larven verorberen. Heb het vroeger wel eens meegemaakt met katten. Wij kweekten vroeger knaagdieren. Totdat we erachter kwamen dat één van onze katten met zijn poot hengelde in een van de bakken, waar dwerghamsters zaten, de kat tilde met zijn poot de deksel op en hengelde vervolgens de hamsters eruit. Het is dat ikzelf het zag gebeuren anders had ik het niet geloofd. Dus kijk rond, larven verdwijnen niet zomaar uit zichzelf.

Helico.

Bij mij waren er ook 3 MTU weg, maar die waren uit hun bak gekropen en gevallen. Bedenk dat ze best een eind kunnen kruipen, als ze de vrijheid krijgen.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Oef dieren kunnen inderdaad verrassende dingen ondernemen. Mijn larvenbakken zitten goed dicht met een klik systeem, daar kan dus niets in of uit.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ik weet natuurlijk niet hoeveel tijd erover is gegaan, na het checken van de bakken, als ze dood zijn gegaan en verteerd zijn door het substraat, dan zou je nog wel iets moeten kunnen terug vinden, alleen het lijkt niet op larf meer. Meer een bruin plat dun gekrompen velletje. Dat zou je terug moeten vinden, denk ik.
Wel eens gevonden in één van mijn bakken, ex larf.
Laatst gewijzigd door Helico op vr 16 jul 2021, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Ook bij ons is er een hele bak met Dicronorrhina derbyana larven in een maand tijd helemaal uitgestorven.
Na een controle van alle bakken met larven van verschillende soorten kevers zag het er nog heel goed uit.
En toen na een weekje lag er ineens een larve dood boven op het substraat.
Twee dagen later ineens weer een en na een verdere inspectie vond ik 7 van de 10 larven dood in de bak terug.
Twee waren er nog in leven waarvan een nog actief en de andere bijna dood.
De laatste actieve larve had ik in een bak los met vers substraat gezet maar ook die was na twee weken niet meer levensvatbaar.
Het is heel gek dat dit alleen in de bak met Dicronorrhina gebeurde en bij de andere larven die in hetzelfde substraat zitten in dezelfde ruimte alles heel goed verloopt.
Heel jammer van deze tegenslag.
We hebben gelukkig nog van onze eigen kweek Dicronorrhina een paar larven waarmee het tot op heden goed gaat.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ook weer zo'n bizar verhaal zeg. Het zal gissen blijven waardoor het komt. Als ik het zo lees krijgen veel kwekers hier een keer mee te maken.
Plaats reactie