Bak met mogelijkheden...

Hoe en wat omtrent de woonomgeving van je kevers
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ben er mee bezig...vrouwtjes hebben hun eerste batch met eitjes geplakt. Deze soort plakt hun eitjes overal op. En kan je met water en een penseeltje losweken. En in een bakje doen. Ze leggen een x aantal eitjes om de 3 a 4 weken. De eitjes zitten in een rij vast aan elkaar. Dus niet los hier en daar. Heb ook nog Psg 290, is ook een mooie soort, maar C.m. is mooier.
Laatst gewijzigd door Helico op wo 16 jun 2021, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

En die eitjes leg je in een bakje en hou je vochtig .. met tissues ofzo? En hoelang duurt het voordat ze uitkomen?
Ik heb eitjes van de Australische flappentak en die liggen tussen tissues. Maar lukt dat met uitkomen?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Ze komen na ongeveer een maand uit. Dus sneller dan de meeste andere takken. Je moet ze op een gazen matje leggen en dan op een vochtige tissue leggen. Dat ze vochtig blijven, maar niet in het vocht zelf liggen.

Eitjes van Psg 9 zou ik er bovenop leggen. Dus niet ertussen. Bij deze soort kan het lang duren voordat ze uitkomen. Hangt af van of ze seksueel zijn bevrucht of niet. Bij een seksuele bevruchting duurt het korter.
Laatst gewijzigd door Helico op do 17 jun 2021, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Dat is inderdaad heel snel! Heb je wel eens eitjes teveel??😇😇

De flappen eitjes zijn niet seksueel gemaakt... Ik bereid me dus voor op een jaar of wat 😉😉
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Zodra ik wat meer eitjes heb, kan je er een paar krijgen...weet alleen niet wanneer ze weer iets gaan plakken.

Hierbij een foto van deze mooie soort:
Mooiewandelendetak2.jpg
Mooiewandelendetak2.jpg (95.98 KiB) 1739 keer bekeken
Zelf kan je het niet verzinnen, zo mooi. Dit is geen opgezet diertje!!!
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Graaaaag!!! Wat mooi!
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Zodra ze er weer zijn, krijg je er een paar.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

:D :D
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Heb de bak met Pachnoda's weer eens schoon gemaakt, heb de bak nu in de serre staan. Wat fruitvliegjes maar niet zo veel. Al het voedsel (min of meer rot fruit) en uit gehaald, wat stokken en natuurlijk de kevers.
Heb voorzichtig de grond gezeefd, kwam eitjes en 2 jonge larven en nog wat kevers tegen. De eitjes en de larven apart gehouden. De rest weer in de bak. Vers fruit en beetleyellies neer gezet.
Opbrengst vele eitjes en 2 jonge larven. Hoop dat ze verder gaan. Dan gaat het goed.

Helico.
Adwan
L2
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 11 jun 2021, 19:35

Bericht door Adwan »

Eitjes van de pachnoda of van de mooie takjes?
Plaats reactie