Cyprolais hornimanni kweek van Arie

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Inderdaad! Een prima beginnerssoort ook om mensen kennis te laten maken met de hobby. Ik heb helaas wel weinig vrouwtjes, maar wie weet leggen ze ontzettend veel eieren. Fingers crossed ;)
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Is Cyprolais hornimanii het zelfde als Eudicella hornimanii? Het is wel verwarrend!


Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Eudicella hornimanii bestaat niet. Het is inderdaad Cyprolais hornimanii.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Eudicella hornimanni beetle.jpg
Eudicella hornimanni beetle.jpg (53.98 KiB) 2106 keer bekeken
Is dit een oude benaming voor de zelfde kever dan?
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Het is Cyprolais hornimanni en ze werden in het verleden volgens mij inderdaad tot het genus Eudicella gerekend.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Omdat ik overal deze naam en die andere tegenkomt ook op sites die kevers verkopen. Nogal verwarrend maar zo gaat het, dan heeft deze een nieuwe naam.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Vandaag heb ik voor het eerst gechecked voor larven: ik heb er precies 50 gevonden van L1 tot begin L3. Het viel me op dat ik geen eitjes zag. Van de 4 vrouwtjes zijn er inmiddels 2 dood. De andere 2 mogen samen met 1 mannetje verder kweken. Wat ik ook vond in de bak, waren 2 kleine duizendpoten. Grote kans dus dat ik hier nog wat verlies aan heb geleden.... Ik heb alleen geen idee hoe schadelijk deze precies zijn?
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Duizendpoten zijn vleeseters, dus die zullen wel wat gegeten hebben. Maar als ze klein zijn zal dat wel meevallen. En als ik hoor wat je nog heb dan, valt het wel mee.
Had in mijn bak een paar miljoenpoten, klein hoe die erin terecht gekomen zijn is me een raadsel.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Er kunnen natuurlijk altijd eitjes meekomen in je substraat. Denk dat dat bij mij ook gebeurt is.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Inmiddels zijn al mijn mannetjes dood. 2 vrouwtjes leven nog. Iemand enig idee hoelang het nog zin heeft om de vrouwtjes in de kweekbak te laten als er geen mannetjes meer zijn? Ik heb geen idee hoe lang ze nog bevruchte eitjes kunnen leggen.
Plaats reactie