MTU kweek van Arie

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

MTU kweek van Arie

Bericht door Capsicum »

Ik ga hier een verslagje bijhouden van mijn eerste keverkweek.
Op 9 januari 2021 heb ik 6 MTU larven gekocht, begin L3. De larven wogen bij aankoop 14-22 gram. Ik heb ze met 6 stuks in ongeveer 15 liter bladhumus zitten. Ze staan op kamertemperatuur.

Gisteren, 19 februari, heb ik de larven gecheckt:
zien er gezond uit. Ze wegen 22-28 gram en zijn dus in ieder geval gegroeid. Is dit een een goede groei voor ongeveer 6 weken?
Bijlagen
IMG-20210218-WA0005.jpg
IMG-20210218-WA0005.jpg (48.76 KiB) 5692 keer bekeken
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi,

Dat is een mooie gewichtstoename.
Ik houd de gewichtstoename ook regelmatig bij maar ben er achter gekomen dat je er niet op moet blindstaren.
Ik heb er hier ook een zitten die eerst heel mooi in de groeicurve zat.
Daarna ineens een tijdje stil stond en zelf achteruit ging. En toen kreeg hij weer een groeispurt. Nu lijkt het erop dat de fase van cocon eraan zit te komen en laat ik de larven met rust. Hopelijk krijgen we over een paar maandjes weet een paar mooie Mtu's in ons terrarium.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

ziet er goed uit hoor!
Live, Larf, Love
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Fijn om te weten dat ze goed groeien zo! Ze zouden nu als het goed is al ongeveer 3.5 maand in L3 moeten zitten. Aan welk gewicht moet ik ongeveer denken voor ze gaan verpoppen? Zo'n 35 gram?
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Bij mij varrieerde het tussen 35 en 42 gram. Ik heb een paar hele grote larven. En ook een paar kleinere. Die nu bezig zijn om een mooie cocon te maken.
Of deze misschien al klaar hebben.
Ik zag de larven bijna elke dag door de bak kruipen.
En heb ze nu al twee weken niet meer gezien.
In een andere bak heb ik al twee cocons gevonden.
Dus ga er even vanuit dat ook de andere larven met dit proces bezig zijn.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Als je ze bij kamertemperatuur hebt staan zou je je nog eens kunnen gaan verbazen over hoe lang het nog gaat duren. Als L3 groeien ze het meest, maar daar doen ze ook veel langer over. Vooral de temperatuur in de wintermaanden (wat is kamertemperatuur?) kan een flinke stempel drukken op de ontwikkelingssnelheid. Hier duurt het wel eens 2 jaar van ei tot imago, waarvan de verdeling ongeveer als volgt is:

Ei + L1 + L2 = 6 maanden
L3 = 12 maanden
Verpopping + uitharden = 6 maanden

Het gewicht zegt daarbij inderdaad niet zo veel. Allereerst heb je natuurlijk het verschil tussen mannetjes en vrouwtjes, waarbij de vrouwtjes op kamertemperatuur ergens tussen de 30-40 gram zitten en de mannetjes tussen 35-60 gram.

Het is prima om zo nu en dan het gewicht eens te checken en als de larven een beetje gelig gaan worden en er dik uit gaan zien dan weet je dat de verpopping eraan zit te komen. De groeicurve extrapoleren en proberen in te schatten wanneer een larve zal gaan verpoppen is daarbij lang niet altijd gemakkelijk. En inderdaad stokt de groei af en toe ook en dan blijven ze een maand op gewicht om vervolgens weer verder te groeien. Een afname in gewicht is doorgaans een slecht teken. Dan zou ik wat meer substraat inmengen zodat er in ieder geval voldoende te eten is.

Ben erg benieuwd naar je resultaten :)
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Kamertemperatuur is bij mij momenteel rond de 19 graden overdag. Ik heb mijn larven wel boven op een kast staan, vlak tegen het plafond. Het is daar nog een stukje warmer. Wat me wel opviel is dat het substraat best warm aanvoelde, dus er treedt toch ook nog wat broei op lijkt het. Neem aan dat dit effect groter is bij een grote bak met veel substraat en alle larven bij elkaar?

Ik ben benieuwd of mijn larven jouw schema gaan aanhouden Bas, ik heb er het geduld wel voor in ieder geval!
Ik wil ze ongeveer 1 keer per maand even checken, vooral ook omdat het leuk en leerzaam is, zeker bij mijn eerste larven.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Vandaag een 2e check gedaan, iets meer dan een maand verder.
De larven zijn weer een beetje gegroeid: 26 - 31 gram. Ik vind het leuk dat de 30 gram grens doorbroken is. Het substraat was inmiddels aarde -achtig met redelijk veel poepjes; maar de poep heeft nog niet de overhand. Ik heb voor de zekerheid toch een groot deel van het substraat vervangen.
Bijlagen
IMG-20210322-WA0004.jpg
IMG-20210322-WA0004.jpg (71.71 KiB) 5633 keer bekeken
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Vandaag weer een check gedaan. Tot mijn lichte verbazing vond ik al 2 cocons. De overige 4 larven doen het ook goed, allen boven de 30 gram behalve 1 achterblijver.
Ik weet niet op welk gewicht de 2 larven verpopt zijn, maar het zijn flinke ballen in ieder geval.
Bijlagen
PXL_20210530_165829529.jpg
PXL_20210530_165829529.jpg (100.43 KiB) 5605 keer bekeken
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Nu weer wachten tot er een mooie kever uit komt.
Dat vergt geduld maar is het wel waard
Plaats reactie