MTU kweek van Arie

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Hoi Arie,

Ook bij ons zijn de kweekresultaten van de MTU's een beetje wisselend.
Ik had 4 dames apart in een bak zitten en daar mocht de enige man die we hadden beurtelings bij op bezoek.
In eerste instantie hadden we ook een mooi resultaat met veel larven en eitjes.
Maar nu ik een paar maanden later de eindbalans opmaak valt het toch bij twee dames tegen.
Uiteindelijk heb ik van de vier dames 15,11,4 en 3 larven overgehouden.
Het substraat is ververst maar wel vanuit dezelfde voorraad.
De temperatuur is tussen de 17C en 19C.
Hopelijk komen over ongeveer twee jaar hier wel weer mooie kevers uit zodat we onze kweek weer verder kunnen voortzetten.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Dat is inderdaad ook erg wisselend bij jullie. Er zullen vast tig mogelijke oorzaken zijn, dat maakt het lastig om te bedenken wat er beter zou kunnen. Ik heb vanochtend de kweekbak van de kleuren mix nog even uitgeplozen en vond nog 6 l2 larven. Daar was ik wel blij mee. Dat brengt mijn aantal larven op 22. Daar kan ik vast nog wel een nieuwe kweek uit halen.
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Na de nieuwste telronde heb ik toch nog in totaal 30 MTU larven gevonden. Van de purple black lijn heb ik er nog maar 2 over. De sterfte lijkt toch vooral uit dat ene koppeltje voort te komen. Vanuit de andere kweekbak (kleuren mix) heb ik dus nog 28 gezonde larven rondkruipen. Een deel is al begin L3.
Bijlagen
PXL_20220402_144550935.jpg
PXL_20220402_144550935.jpg (131.23 KiB) 1922 keer bekeken
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

In 1 van mijn larvenbakken beginnen de MTU cocons te bouwen terwijl ze nog maar 5 maanden oud zijn. Het zijn nog maar kleine L3 larven. Iemand enig idee hoe dit kan? Ze staan ook op vrij lage kamertemperatuur, wat dan ook vreemd is.
Bijlagen
PXL_20220501_093735628.jpg
PXL_20220501_093735628.jpg (143.64 KiB) 1909 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3115
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Zeker weten dat het Mtu zijn?
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Hmmm, dat is een goede... Kan me niet voorstellen dat ik me zo met het label heb vergist, maar het is niet uit te sluiten. Het zou dan Eudicella kunnen zijn...
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Dat heb ik ook een keer gehad.
Zeer verrassend kregen we twee dames van onze eerste eigen kweek mtu.
Die kwamen binnen een jaar uit de cocon.
De rest van de eigen kweek zit nu ruim een jaar later ook in de cocon. En heeft vanwege een lagere temperatuur ruim twee jaar van ei tot imago gedaan.
Dus het is mogelijk dat ze al vroeg gaan verpoppen
Capsicum
Moderator
Berichten: 329
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Wat apart, en waren dat ook zulke kleintjes toen ze vroeg verpopten?
Wat me wel opvalt, is dat ze tegen de rand van de bak zitten en dat heb ik tot nu toe vooral bij mijn Eudicella gezien... ben nu wel heel benieuwd of er echt MTU uit gaat komen.
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Ik weet helaas niet precies hoe groot ze waren.
Maar de rest zat rond de 35 gram. Dus ze zullen ook rond dat gewicht geweest zijn.
De broertjes en zusjes zijn nu verpopt en tijdens de laatste weging zaten die rond de 50 gram.
Bij ons is de groei vrij langzaam omdat de larven rond de 16 tot 19 graden zitten.
Ik weet de temperatuur van het substraat niet maar dat is wel altijd wat warmer door de fermentatie van de bladeren.
ArthurV
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 16 mar 2018, 22:18

Bericht door ArthurV »

Hoi,
Dit is in ieder geval geen MTU; de cocons van deze soort worden nooit tegen de zijkant van de bak gemaakt.
Eudicella zou idd kunnen.
Plaats reactie