MTU kweek van Arie

Hier kun je je eigen kweek bespreken of informatie rondom kweken vragen
Gebruikersavatar
Nathan
Imago
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 04 nov 2019, 18:15

Bericht door Nathan »

Heel mooi opgezet. Zo kun je er blijvend van genieten.
Mooi lijstje er omheen en dan tegen de muur.
Capsicum
Moderator
Berichten: 327
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik heb even de bak met eitjes van de purple black lijn gecontroleerd; daar zaten zo'n 20 eitjes in. Ik heb 7 L1 larven over. Dit is wel veel sterfte volgens mij? Geen idee waar dit aan ligt. Heb geen andere beestjes of iets dergelijks kunnen ontdekken.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Dat is inderdaad best veel sterfte. Het zou te maken kunnen hebben met de lagere temperatuur in huis in de winter. Tenzij je de kamer waar de kevers staan altijd op constante temperatuur houdt natuurlijk.
Bij mij gaan de kweken in de winter ieder geval minder goed dan in de zomer.
Capsicum
Moderator
Berichten: 327
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik kweek op kamertemperatuur. Hier is dat 19 graden overdag en 17 s nachts. Ik dacht dat MTU dat wel moet kunnen hebben, maar had nog niet gehoord van extra eier-sterfte.
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

17-19°C is nog net ok, wel nipt (ondermarge).
Daarentegen, 17-19°C is zeker ok als je erg grote exemplaren wilt hebben op het einde van de kweek (dan doen de larven er 1,5 tot 2 jaar over, maar ze gaan gemakkelijk over de 45 g, mits goed voeding natuurlijk!).
Eiersterfte kan aan meerdere factoren liggen: o.a. type substraat, vochtigheid, bepaalde schimmels, bepaalde bodemorganismen, het "behandelen" van de eitjes, of zelfs genetica (purple/black type is nl. sterk recessief en vaak kan er wat afzwakking zijn van de kweeklijn).
Nu alvast hopen dat de larfjes die uit zijn goed kunnen doorgroeien.
Capsicum
Moderator
Berichten: 327
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Dat zijn inderdaad flink wat factoren. Ik heb de eitjes dus wel uit de kweekbak gehaald en apart gelegd in een nieuwe bak. Volgens mij gebeurt dit bij veel kwekers en ik ben er voorzichtig mee. Mijn substraat is volgens mij prima. Misschien zijn de lagere temperaturen bij mij toch nadelig voor het uitkomstpercentage. Ik zag langs het glas van de kweekbak vandaag 2 larven kruipen, dus ik heb in ieder geval nog wat extra larven van deze lijn bovenop wat ik apart heb liggen. Ik laat de kweekbak voorlopig met rust, het vrouwtje is toch overleden.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

is die 17-19 graden ondergrens gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek? Bij mij is het namelijk 's nachts 15 en overdag 17 of 18 nu, ik heb nog niet kunnen linken dat ik in de winter meer uitval heb dan in de zomer. Dit is denk ik mijn 3e winter met eigen kweken in verschillende stadia.
Live, Larf, Love
Bahamut
Moderator
Berichten: 1289
Lid geworden op: ma 15 jun 2009, 03:17

Bericht door Bahamut »

Hallo Mirkku,

Neen hoor, niet op wetenschappelijk onderzoek, hoewel al heel veel ervaring hierin werd opgedaan.
In se zou er wel een paper over geschreven kunnen worden..

15°C graden 's nachts alleen is niet per se een probleem, zolang het maar overdag inderdaad stijgt naar 17-18°C. De ontwikkeling van de larven zal dan gewoon vertragen (kan tot 2 jaar duren); Bij 15°C constante temperatuur krijg je wel degelijk een remming in de groei en kunnen larven zelfs ziek gaan worden na verloop van tijd.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Dat klopt wel ongeveer ja, ze doen er inderdaad zo'n 2 jaar over : vind ik niet erg :) Ik ga ook zeker niet mijn huis warmer stoken vanwege de kevers, mocht ik te veel uitval hebben om door te kweken dan zullen ze moeten verhuizen ;) Maar wie weet maak ik op deze manier wel lijnen die er net wat beter tegen kunnen. A girl can dream, right?
Live, Larf, Love
Capsicum
Moderator
Berichten: 327
Lid geworden op: za 02 jan 2021, 15:07

Bericht door Capsicum »

Ik heb net bak met de kleurenmix MTU gechecked; ook hier veel eieren of L1 sterfte. Ik heb in deze bak 9 L2 larven over. Uit 3 vrouwtjes heb ik nu dus in totaal 16 larven overgehouden. Gezien het aantal eitjes dat ik had gaat er dus wel echt iets verkeerd. Maar volgens mij doe ik alles volgens heb boekje. Of ik zou uit een compleet ander bos mijn substraat moeten gaan halen. Ik kan me alleen niet voorstellen dat er iets mis is met de plek waar ik het nu haal...
Plaats reactie