Welke keversoorten zijn kanibalen?

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
Plaats reactie
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Welke keversoorten zijn kanibalen?

Bericht door Helico »

Ik lees hierover op deze forum. Maar welke soorten zijn dat dan? Of is er al een topic hierover?
Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Hoi helico,

Eigenlijk zijn er geen kannibalen, tenzij je larven in een te kleine bak met te weinig voer/substraat doet. Als je de zoekfunctie hier gebruikt kom je er vanzelf achter.
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Als aanvulling op wat Pim al aangaf zijn er soorten die een hoog aandeel eiwitten in hun dieet moeten hebben. Larven van soorten als Goliathus sp. en in mindere maten Mecynorhina harrisi (Megalorhina) staan erom bekend dat ze soortgenoten kunnen opeten, maar dan is dat vooral het gevolg van een tekort aan eiwitrijke voeding.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Pim schreef: vr 05 feb 2021, 08:32 Eigenlijk zijn er geen kannibalen, tenzij je larven in een te kleine bak met te weinig voer/substraat doet. Als je de zoekfunctie hier gebruikt kom je er vanzelf achter.
Dank je Pim, maar dan moet ik het forum doorspitten. Als men de kennis heb en weet, is het makkelijker om dan, als men wil, mijn vraag te beantwoorden. Is dan voor iedere nieuwkomer duidelijker...
Helico.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Helico schreef: vr 05 feb 2021, 12:09Dank je Pim, maar dan moet ik het forum doorspitten.
Helico,
Dat klinkt heftig dat je daarvoor het hele forum moet doorspitten.
Ik heb voor jou even m'n eigen advies opgevolgd en rechts bovenaan op het woord "kannibalisme" gezocht. Binnen no-time had ik een lijstje met posts en daar kwam onder andere dit topic naar boven, met de informatie die je nodig hebt: viewtopic.php?f=17&t=3558&p=29177&hilit ... sme#p29177.
Het zoeken en vinden van de informatie duurde korter dan het schrijven van dit bericht.
Helico
Chrysina gloriosa
Berichten: 324
Lid geworden op: zo 31 jan 2021, 20:49

Bericht door Helico »

Dank je Pim. Heb het gelezen. Maar hier kom niet echt naar voren welke soorten er zijn die het doen.
Nu snap ik ook wel als je kever larven kweek in een badkuip ze mekaar niet opeten.

Alles hangt dus af van ruimte/grote van de bak. En ook van de soort. Sommige neigen vlugger dan andere, om elkaar op te peuzelen. Maar het is toch wat makkelijker als je weet welke soort hier meer naar neigt.
Hoewel ze het in principe niet zijn.

Helico.
Plaats reactie