Last van mijten

Alles over onderwerpen die schadelijk zijn voor de kweek van kevers
JessoTheWarrior
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 22:18

Last van mijten

Bericht door JessoTheWarrior »

Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje last van mijten bij mijn eerste groep kevers. Het gaat hier om Pachnoda marginata. Ik zag al vrij snel dat er bruine beestjes op de kever zaten en na wat kijken op het forum dacht ik dat het mijten zijn. Ik heb de kever in een aparte bak met droog substraat gedaan en het substraat van het terrarium uitgedroogd. Hierdoor hoopte ik dat ze weg zouden zijn maar ik had blijkbaar het substraat niet goed genoeg uitgedroogd want ze zaten al weer snel op de kever. Ik heb vervolgens weer hetzelfde gedaan maar weer nieuwe substraat uit een ander bos gehaald en vervangen met het oude in de hoop om het probleem nu wel op te lossen. Dit was gister maar ik zie dat er nu weer nieuwe mijten op de kever zitten. Ik ben benieuwd of er nog andere manieren zijn om de mijten kwijt te raken of weten jullie een goede en goedkope plek om roofmijten te bestellen?

Met vriendelijke groet Jessy Molenaar.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Jessy,
Zijn die bruine mijten snelle rakkers of trage beestjes? Als ze snel lopen zijn het roofmijten en niet gevaarlijk. Ze eten juist trage witte mijten op.

Kijk hier eens naar een filmpje over roofmijten: https://youtu.be/uRsdDtf9U_4
JessoTheWarrior
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 22:18

Bericht door JessoTheWarrior »

Pim schreef: do 28 jan 2021, 21:45 Jessy,
Zijn die bruine mijten snelle rakkers of trage beestjes? Als ze snel lopen zijn het roofmijten en niet gevaarlijk. Ze eten juist trage witte mijten op.

Kijk hier eens naar een filmpje over roofmijten: https://youtu.be/uRsdDtf9U_4
Ik heb de mijten tot nu toe alleen nog op de kever zien zitten en niet zien lopen door het hok dus ik weet niet of ze snel of traag zijn. Ik weet wel dat ze bruin zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Lijkt het op wat je hier ziet?
JessoTheWarrior
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 22:18

Bericht door JessoTheWarrior »

Pim schreef: vr 29 jan 2021, 07:33 Lijkt het op wat je hier ziet?
Nee want op de kever zitten ze stil op 1 plek en bewegen ze niet of amper.
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

Ok, dan zijn het de kleine bruine mijten. Die kan je zeker kwijtraken met roofmijten. Heb ik hier laatst ook gedaan. Binnen een mum van tijd waren ze opgegeten door de roofmijten.
Roofmijten zitten in humus uit het bos en je kunt ze bestellen bij refona.nl.
JessoTheWarrior
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 22:18

Bericht door JessoTheWarrior »

Pim schreef: vr 29 jan 2021, 18:21 Ok, dan zijn het de kleine bruine mijten. Die kan je zeker kwijtraken met roofmijten. Heb ik hier laatst ook gedaan. Binnen een mum van tijd waren ze opgegeten door de roofmijten.
Roofmijten zitten in humus uit het bos en je kunt ze bestellen bij refona.nl.
Ik zal ze gaan bestellen. Wat is de beste hoeveelheid en moet ik ze er gewoon in leggen als ik ze krijg?
Gebruikersavatar
Pim
Beheerder
Beheerder
Berichten: 3114
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 16:02

Bericht door Pim »

De kleinste hoeveelheid is al teveel hoor. Gewoon erbij zetten en ze zelf het werk laten doen.
JessoTheWarrior
Ei
Berichten: 9
Lid geworden op: za 26 dec 2020, 22:18

Bericht door JessoTheWarrior »

Pim schreef: vr 29 jan 2021, 20:43 De kleinste hoeveelheid is al teveel hoor. Gewoon erbij zetten en ze zelf het werk laten doen.
Ik zal ze dit weekend bestellen. Ga toch nog even nieuw substraat maken want was nog niet helemaal tevreden met wat ik had. Heel erg bedankt!!
pietertjj
L1
Berichten: 21
Lid geworden op: do 14 jan 2021, 23:43

Bericht door pietertjj »

Pim schreef: vr 29 jan 2021, 18:21 Ok, dan zijn het de kleine bruine mijten. Die kan je zeker kwijtraken met roofmijten. Heb ik hier laatst ook gedaan. Binnen een mum van tijd waren ze opgegeten door de roofmijten.
Roofmijten zitten in humus uit het bos en je kunt ze bestellen bij refona.nl.
zijn roofmijten
verder niet schadelijk voor de kevers zelf
Plaats reactie