Substraat rekenhulp + advies nodig

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
0001
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 00:46

Substraat rekenhulp + advies nodig

Bericht door 0001 »

Hallo,
ik heb even wat rekenhulp nodig qua substraat. Zonder ervaring is dat erg moeilijk inschatten en voordat ik kevers in huis haal wil ik weten of dit haalbaar gaat zijn voor mij.
Ik ben namelijk chronisch ziek en woon middenin de stad, dus zomaar even het bos inlopen zit er voor mij niet bij.
En aangezien er volgens mij ook geen goedkope opties zijn om onderdelen via internet te bestellen moet ik even de hoe en wat uitrekenen om te zien of ik überhaupt met deze hobby kan starten.

Stel ik neem een bak van 30x30x40 of 45x45x45 met een laag van ongeveer 15-20 cm substraat, hoeveel moet ik dan verzamelen om een half jaar vooruit te kunnen?
Het gaat om een showbak waar dan 1 of 2 soorten kevers inzitten, niet voor optimale fok maar gewoon voor thuis als huisdiertjes. (Soort nog onbekend)

Ik neem aan dat ik dan ook een aparte (liefst lekker allemaal samen) larvenbak moet hebben die gevuld moet worden, of kunnen ze gewoon in de showbak blijven en hopen op een leuk aantal voor de volgende ronde? Dan moet dat bij de hoeveelheid voor het half jaar bijgerekend worden.

En moet ik dan eens in de zoveel maanden het substraat in de showbak geheel vervangen, of moet daar gewoon om de paar weken een hand of wat bij gemixt worden?

Het is echt heel lastig om door de bomen het bos nog te zien, de meeste youtube tutorials die ik kijk zeggen “pak gewoon wat uit de achtertuin waneer je nodig hebt” en die hebben dan een gezond lichaam en een heel eikenbos op de drempel staan... kom ik aan met mijn mini balkon :lol:
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Helaas ben je denk ik overgeleverd aan een of meerdere webshops in het buitenland voor het geval je moet bestellen.
Flake-soil kun je misschien nog krijgen bij
Keverskweken.nl

Persoonlijk zou ik zeggen zorg dat je minimaal 100ltr ruw materiaal uit het bos moet halen.
Het blad moet gedroogd en fijn gemaakt worden dan blijft er al heel wat minder over.

Als je de larven in de bak laat zitten kun je er gewoon iedere keer wat nieuwe door mixen.
Maar pas wel op op een gegeven moment zal de poep er ook uit moeten.

Als je meerdere soorten neemt is het natuurlijk moeilijk om de soorten uit elkaar te houden als het larven zijn.
Tenzij je 2 verschillende kevers neemt met een groot grote verschil.

Het plaatsen van larven in een grotere bak kan maar daar zit per soort ook een maximum aan.
Sommige word van gezegd dat je ze zelfs beter solo kunt houden.

Als je de winter door wilt komen en je show bak gevult wilt houden en 1 of 2 larve bakken van 20ltr zou ik 100ltr gebruiksklaar substraat in huis willen hebben.

Het substraat (eiken en berken blad) word qua inhoud weer een stuk minder als je het vochtig maakt.
Dat merk je wel als je het stevig aandrukt in de bak, dan gaan er altijd weer een paar liter meer in dan gedacht of berekend.
0001
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 00:46

Bericht door 0001 »

Bedankt voor de hulp Maurice, hier heb ik echt wat aan!

Moet ik de bladeren heel of fijngemalen meerekenen bij het maken van de mix?
Dus stel ik mix de humus en bladeren 1 op 1 doe ik er dan een zak hele bladeren bij die ik daarna fijnmaal, of is het 1 alreeds fijngemaakte zak?
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Is fijn gemalen blad idd
0001
Ei
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 00:46

Bericht door 0001 »

Thanks!
Plaats reactie