Jellies

Wat geef jij je kevers te eten?
Plaats reactie
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Jellies

Bericht door Maurice »

Gisteren weer thuis gekomen lag er een briefje klaar, jelly's bijna op en veel vliegjes bij de kevers.
Vanmorgen maar even gekeken.
En idd nog maar 25 jelly's en veel fruitvliegjes op de fruitsmaak jelly's 🤔
Is het jullie ook al eens opgevallen?

Aangezien ik toch al van plan was over testappen op melk omdat deze beter gegeten word voor mijn gevoel.
Zijn altijd leeg ten opzichte van de fruitsmaakjes.
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Melk? Is dat niet gewoon die witte met citroen smaak ofzo?

Bij mij doen de gele jelly's het nog altijd het beste maar als je ze heel erg lang laat staan komen er soms inderdaad fruitvliegjes op. Of die ook daadwerkelijk eitjes leggen en zich voortplanten op de jelly's weet ik eigenlijk niet...
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Heb ook banaan gehad. Ook daar nu fruitvliegjes.
Lang liggen ze er niet in, de mtu hebben ze met 2 dagen leeg wat dat betreft.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Heb ook banaan gehad. Ook daar nu fruitvliegjes.
Lang liggen ze er niet in, de mtu hebben ze met 2 dagen leeg wat dat betreft.
Bijlagen
Screenshot_20200924_093728_com.android.chrome.jpg
Screenshot_20200924_093728_com.android.chrome.jpg (75.87 KiB) 236 keer bekeken
Gebruikersavatar
bas
Mecynorhina torquata ugandensis
Berichten: 759
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 14:26

Bericht door bas »

Die witte jelly's zijn op basis van melkzuur (lactic acid) en niet op die van melk. Das toch wel even een verschil, want melkzuur heeft namelijk niets met melk te maken. Het is een bovendien geen dierlijk product, maar kent een plantaardige oorsprong waarbij het een restproduct is van voornamelijk bacteriële fermentatie. In de voedingsindustrie wordt het veelal gebruikt als conserveringsmiddel omdat het de groei van gisten en schimmels tegengaat.

Dat die jelly's wit zijn maakt het nog onduidelijker, maar dat heeft er waarschijnlijk mee te maken omdat iedereen ze anders met het fruit gaat associeren waar het de kleur van heeft. Daarnaast zit er ook melkzuur in bijvoorbeeld yoghurt, dus misschien hebben ze daar de kleur wel vandaan.

Anyway, ik koop alleen nog maar van deze witte jelly's. Hier eten alle kevers ze goed en ook de werking tegen schimmels en gist kan vast geen kwaad. Overigens nog nooit last van fruitvliegen gehad.
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Op de " melk" ook geen last van fruitvliegjes daarintegen wel op de ananas en banaan.
Vandaar ook wel een beetje de overstap.
Gebruikersavatar
Nadinosaur
L1
Berichten: 28
Lid geworden op: di 17 mar 2020, 10:20

Bericht door Nadinosaur »

Bij mij is het dat de transparante smaken het langer goed houden dan de jellies die er mat uitzien.

Heeft er vast niks mee te maken maar het verschil is er genoeg dat het in ieder geval opvalt.
Gebruikersavatar
Mirkku
Cryptolaemus montrouzieri
Berichten: 571
Lid geworden op: wo 18 okt 2017, 12:06

Bericht door Mirkku »

Hier wordt rood het best gegeten, en heb ik nog nooit last gehad van fruitvliegjes. Weet je zeker dat het geen rouwvliegjes zijn? Die komen vaak voor in wat (te) vochtig substraat.
Live, Larf, Love
Maurice
Lamprima adolphinae
Berichten: 1365
Lid geworden op: di 28 mei 2019, 12:50

Bericht door Maurice »

Mirkku schreef: do 24 sep 2020, 11:03 Hier wordt rood het best gegeten, en heb ik nog nooit last gehad van fruitvliegjes. Weet je zeker dat het geen rouwvliegjes zijn? Die komen vaak voor in wat (te) vochtig substraat.
100% ik.ben zeker dat het fruitvliegjes zijn
Arietuur
Oryctes nasicornis grypus
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 30 mei 2014, 08:51

Bericht door Arietuur »

Interessant Bas!

Ik zal de 'melk' ook eens uitproberen, ben benieuwd!
Plaats reactie